Villedende markedsføring:

Mattilsynet ut mot Rema 1000

Mattilsynet krever at butikkjeden fjerner ett ord fra et av navnene.

EKSTRA GROVT: Ser du hva Mattilsynet reagerer på? Foto: Elisabeth Dalseg
EKSTRA GROVT: Ser du hva Mattilsynet reagerer på? Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mattilsynet har gått ut mot Rema 1000-brødet R Ekstra grovt hverdagsbrød. Årsaken er bruken av ordet «ekstra», som Mattilsynet mener er villedende.

- Hva er galt med «ekstra»?

- «Ekstra» kan si noen ting om fiberinnholdet i produktet - og det med fiber, det er en ernæringspåstand, sier Anne Mette Wigdahl Østeraas, seniorinspektør i Mattilsynet, til DinSide.

Alle såkalte ernæringspåstander må godkjennes. i henhold til forordningen som omhandler ernærings- og helsepåstander.

Det var Adressa som først omtalte saken.

MISVISENDE: Denne feilen får krass kritikk fra en Rema-kunde som føler seg lurt. Video: privat. Reporter: Anabelle Bruun/Dagbladet TV Vis mer

Østeraas viser til at vi har en brødskala som sier noe om grovheten på brødet. Den består av fire kakestykker som kan skraveres for å enkelt synliggjøre grovhetsprosenten.

- Tidligere var denne inndelt i fint, halvgrovt, grovt og ekstra grovt, nå er dette tatt bort, slik at bare grovhetsprosenten skal stå under diagrammet, sier Østeraas.

- Det er dette som forteller hvor grovt et brød er, så da mener vi «ekstra» ikke kan brukes.

Stridens «ekstra»

Feilen ble oppdaget ved et tilsyn hos produsenten Mesterbakeren, som produserer brødet på vegne av Rema 1000. Rema 1000 har klaget på vedtaket.

Rema 1000 skriver det samme til oss på e-post som til Adressa, på vegne av Marna Kotte, som er kvalitetssjef for egne merkevarer.

- Vi i Rema 1000 er opptatt av sunnhet og at kundene våre skal ha et variert og godt brødutvalg i butikkene våre. Vi ønsker at kundene lett skal kunne navigere seg i brødhylla og finne sin favoritt.

- Uttrykket «ekstra» er relatert til brødskalaen og det er et generisk uttrykk i bransjen. Vi mener at navnet «Ekstra grovt hverdagsbrød» er dekkende og veiledende overfor forbruker.

Mattilsynets inspektører er ikke enige.

- Vi mener at det ordet «ekstra» gjør det til en ernæringspåstand, og kunden forventer at det sier noe om grovhetsprosenten og innholdet av fiber i brødet, sier Østeraas.

Hun mener at når man får et sånt produktnavn i tillegg til brødskalaen skaper det en forventning om innhold av kostfiber, og derfor bør vurderes som en ernæringspåstand.

SAK TIL SAK: Mattilsynet vurderer hvert enkelt tilfelle for seg, sier Anne Mette Østeraas. Foto: Privat
SAK TIL SAK: Mattilsynet vurderer hvert enkelt tilfelle for seg, sier Anne Mette Østeraas. Foto: Privat Vis mer

Det er altså ikke ordet «ekstra» i seg selv som er problematisk, men settingen.

- Sånn er det med all merking, vi må se på det fra sak til sak. Noen ganger kan det være greit, andre ganger ikke. Her mener vi at det er i strid med regelverket.

Vanlig feil

Ifølge Østeraas er det svært vanlig at de oppdager påstander som er i strid med regelverket. Dette gjelder kanskje spesielt kosttilskudd, men også ordinære matvarer.

Hun presiserer at Rema 1000 ikke er enig, og at endelig vedtak er opp til Mattilsynets klagesaksenhet.