De siste åra har det skjedd en aldri så liten bærekraftsrevolusjon i fastfoodbransjen, til meget blandede mottakelser. For hvem glemmer ikke papirsugerørene som gikk i oppløsning - og ikke kunne resirkuleres?
Så også McDonald's nye grep i Frankrike. I fjor startet burgerkjeden et prøveprosjekt med gjenbruksemballasje til kunder som spiser i restauranten, og et bilde på Twitter har nå gått viralt.
- Simpelthen *elsker* designet på denne emballasjen som er lansert på McDonalds i Frankrike, skriver Tiwtterbruker @juanbuis.
Bildet viser to plastglass i forskjellige størrelser, samt beger til pommes frites og potetbåter. Det er ikke det eneste. Det finnes også gjenbruksbeger til dipp, samt en boks for kjedens barnemeny, happymeals.
Kjeden blir ikke den eneste. En ny lov som trer i kraft 1. januar 2023 forbyr bruk av engangsservise og bestikk i Frankrike.
Hylles av Macron
Juanbuis er ikke den eneste som liker miljøgrepet. 381 000 har likt tweeten og 23 000 har retweetet bildet.
Toppen av anerkjennelse kom kanskje likevel da Frankrikes president, Emmanuel Macron retweetet @juanbuis' tweet med følgende kommentar:

«Antiavfallsloven er ikke bare slutten på plastsugerør. Se deg rundt: I Frankrike er endringer i gang for å endre forbruksmønsteret vårt og redusere avfallet vårt. Vi presser på for rettferdighet globalt. La oss endre situasjonen!»
Skeptisk
Det er likevel ikke alle som er like begeistret for tiltaket.
- Er den økte plastproduksjonen positiv, sammenliknet med 100 prosent resirkulerbare eller komposterbare papirprodukt? Disse vil også ende opp i søpla, skriver Twitter-bruker @jurdinho.
- Jeg skulle ønske de brukte glass eller metall. Plast brytes ned over tid. Det brytes fortere ned når det er utsatt for varme, påpeker @coquesne.

Kan bli forbudt
Så vidt vi kan se er responsen likevel overveldende positiv, og mer enn én Twitter-bruker ymter frampå at det vil være aktuelt å ta dem med seg hjem (det er ikke stjeling, det handler om å samle på kunst, skriver @brandoneckrot).
Om du også liker emballasjen, er det nok vanskelig å få tak i begrene, men Stelton produserer liknende glass, Pilastro, som fås kjøpt for rundt 400 kroner for fire stykker.
Ikke bestemt
Om vi i Norge vil få spise mat fra den omtalte gjenbruksemballasjen er ikke bestemt.
- Som en del av McDonald’s-systemet får vi muligheten til å lære av andre lands erfaringer, som for eksempel McDonald’s i Frankrikes erfaring med gjenbruksemballasje. Vi synes det er interessant å følge med på! skriver Kristina Johansen, kommunikasjonssjef i McDonalds, til DinSide.
Hun forteller at de har kaffekopper i porselen i McCafé, som vaskes på restaurantene.
- Målet vårt har vært og er å jobbe for at 100 prosent av all emballasje er fra fornybare, resirkulerte eller sertifiserte kilder; allerede i dag er 100 prosent av vår fiberbaserte emballasje fra sertifiserte eller resirkulerte kilder.
Hos konkurrenten Burger King har arbeidet startet med å finne liknende løsninger.
- Vi har ikke konkrete planer for å begynne med gjenbruksemballasje i Norge akkurat nå, men vi tester ut gjenbrukskopper både i Sverige og i Danmark. Dette er blitt godt mottatt av våre gjester, sier Olav Bæverfjord, sjef for Burger King Norge til DinSide.
- Utfasingen av engangsemballasje er et viktig grep for å minske vårt klimaavtrykk. Vi jobber nå langsiktig med flere aktører i bransjen for å finne nye og gode løsninger for gjenbruksemballasje i hele Skandinavia.