Sparetips:

Melkesjokk: - Galskap!

Skal du kjøpe melk? Dette bør du være veldig obs på.

PENGESPARING: Det kan lønne seg å sjekke melkeprisen før du handler. Foto: Elisabeth Dalseg
PENGESPARING: Det kan lønne seg å sjekke melkeprisen før du handler. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er dyrtid, og mer enn noen gang er vi nordmenn opptatt av å sjekke matvareprisene.

Prisene går opp og ned - men de enorme forskjellene på melkeprisene fortsetter.

Mandag ettermiddag gikk Dagblad-journalist Mathilde Lea - som du kanskje husker best som varmtvannsløse Mathilde Lea - på sin lokale Rema 1000 i Oslo.

Målet var å få seg en liten klunk med melk - billigst mulig.

- Jeg er et vanemenneske og jeg trenger melk til kaffen, må vite. Jeg hadde ærlig talt ikke råd til så mye annet, så jeg bestemte meg for å sjekke prisene i stedet for bare å gripe den første og beste, sier hun.

OPPBEVARING: Melk skal ikke oppbevares hvor som helst, her får du melke-tabbene du bør unngå i sommer. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Måned med kjipe regninger

Melke-Mathilde, som vi nå kan kalle henne, sier at hun, som så mange andre, merker at matvareprisene stadig svir hardere på lommeboka.

- Ikke hjelper det at januar er en måned full av kjipe regninger heller, og jeg er ultragnien. Jeg vil ikke betale ei krone mer enn jeg må!

Lea gikk bort til melkehylla for å sjekke prisene, og det var ikke måte på Dagbladet-ord og -fraser hun kom med.

- Så der sto jeg og sjekket prisene opp mot hverandre - og da jeg fikk et realt melkesjokk. Bakoversveisen sto, for å si det sånn. Jeg hadde ikke forventet så massive forskjeller, forteller hun.

Klar tale

Prisen for en 1,75 liter lettmelk fra Q-meieriene var 26,60 kroner.

Prisen på en like stor lettmelk fra Tine, var på hele 32,90 kroner.

Lea sjekket også prisen på en like stor H-melk fra Tine. Den kostet hele 37,90 kroner.

- Ærlig talt, hva er det egentlig vi betaler for? Merkenavn eller fettinnhold? Nesten ti kroner forskjell på en 1,75 liter helmelk fra Tine mot en tilsvarende størrelse lettmelk fra Q Meieriene? Det er reineste melkegalskap, tordner den ultratabloide journalisten.

MYE BILLIGERE: Lettmelka fra Q-meieriene kostet 26,60 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet
MYE BILLIGERE: Lettmelka fra Q-meieriene kostet 26,60 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet Vis mer
I HYLLA: Prisen på lettmelk fra Tine var mandag ettermiddag 32,90 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet
I HYLLA: Prisen på lettmelk fra Tine var mandag ettermiddag 32,90 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet Vis mer

For lat

Lea sier at hun faktisk har vurdert om det kan lønne seg å blande ut helmelk med vann for å spare penger.

- … men jeg er rett og slett for lat. Du kan tro jeg går for billigste type framover, medgir den økonomiske latsabben.

NESTEN 40 KRONER: En 1,75 liters-kartong med H-melk fra Tine kostet 37,90 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet
NESTEN 40 KRONER: En 1,75 liters-kartong med H-melk fra Tine kostet 37,90 kroner. Foto: Mathilde Lea/Dagbladet Vis mer

Iboende frykt

Melk eller ei - Melke-Mathilde er i hvert fall strålende fornøyd med å ha fått varmtvannet sitt tilbake.

- Hvordan er livet med varmtvann?

- Jo, takk som spør! Livet er ganske herlig med vann - og varmtvann. Jeg får fremdeles hotellfølelse hver gang jeg dusjer. Samtidig går jeg rundt med en iboende frykt for at det skal skje igjen, og følger slavisk med på værmeldinga for ikke å bli overrumplet av et kuldesjokk.

Butikkene svarer

Line Aarnes, som er kategori- og innkjøpspris i Rema 1000 forklarer overfor Dagbladet at det er innkjøpsprisene de er nødt til å forholde seg til.

- Rema 1000 skal være billigst på dagligvare i landet gjennom en effektiv drift og lave kostnader. Våre priser ut i butikk er i alle hovedsak styrt av innkjøpsprisene og i noen tilfeller kan prisene bli lavere på grunn av den høye konkurransen i markedet, sier hun til Dagbladet.

Og videre:

- I dette tilfellet er det kampanje på Q-meieriene, og da matcher vi selvfølgelig prisen sånn at kundene skal være sikre på at det er på Rema 1000 du får den laveste sluttsummen.

UTVALG: Hver nordmann inntok 75 liter melk i 2022, ifølge NTB. Foto: Rodrigo Freitas/NTB
UTVALG: Hver nordmann inntok 75 liter melk i 2022, ifølge NTB. Foto: Rodrigo Freitas/NTB Vis mer

Fram og tilbake

Dagbladet har spurt Tine og Q-meieriene om hva som er årsaken til at det er så stor forskjell på melkeprisene.

De har også blitt bedt om å kommentere det Rema 1000 sier om at de er nødt til å forholde seg til innkjøpspriser.

Dette svarer Kristine Aasheim i Kavli, som er pressekontakt i Q-Meieriene:

- Det er butikkkjedene som setter prisen i markedet. Nå er det mange priskutt som pågår samtidig, så konkurransen om forbrukerne er stor.

MAT: Mye mat tåler å bli fryst ned, og dette gjelder blant annet de fleste melkeprodukter, som ost, fløte og rømme. Video: Berit B. Njarga Klipp: Tobias Fjeldvang. Vis mer

Slik svarer Peder Buskenes, kommunikasjonsrådgiver i Tine:

- Vi jobber alltid for konkurransedyktige priser ut fra Tine, men det er til syvende og sist kundene våre, altså kjedene, som setter prisen i butikk.

- Rema 1000 viser til at innkjøpsprisene de får fra dere (og andre) er årsaken til utsalgsprisen. Er det riktig?

- Vi deler ikke våre priser, og det er kjedene som må svare for sine utsalgspriser i butikk.

SVARER: Kommunikasjonsrådgiver Peder Buskenes i Tine. Foto: Tine
SVARER: Kommunikasjonsrådgiver Peder Buskenes i Tine. Foto: Tine Vis mer

Q-melk er billigst

Da DinSide i begynnelsen av januar sjekket melkeprisene, var konklusjonen klar:

Uansett hvor du handler, er Q-melk det billigste alternativet.

Tine er gjennomgående noe dyrere enn tilsvarende alternativ, enten du velger vanlig eller økologisk lettmelk.

DinSide har tidligere skrevet at det kan bli en slutt på dette.

Kuttet støtten

I desember vedtok regjeringen å kutte i støtten til meierisektoren, noe som trolig vil føre til økte priser fra utfordrerne Q-meieriene og Røros.

- Regjeringen gjør nå et bevisst valg som svekker vår evne til å konkurrere med Tine. Resultatet av dette er ikke bare røde tall for Q-meieriene, men også høyere priser for forbrukerne, advarte Kristine Aasheim som er daglig leder i Q-meieriene, i en pressemelding.

Fagdirektør i Forbrukerrådet Olav Kasland sa at de har jobbet tett med flere fagetater i forkant av denne avgjørelsen for å fortsette de konkurransefremmende tiltakene.

- Hvor mye de må øke prisene vites ikke, men Q-meieriene vil ikke kunne drive business med tap over tid, sa Kasland til DinSide.

KUTT: Rema 1000 varslet 29. januar at de skulle kutte prisen på 200 varer, men kuttene har endrer prisen svært lite. Video: NTB / Nora Bakketun Vis mer

Forbrukeren får regninga

På sikt vil Tine kunne få et konkurransefortrinn på pris, men det er ikke sikkert det vil gi lavere priser fra dem.

- Tine kan jo øke prisene tilsvarende og styrke sine marginer. Dette ser vi ellers i dagligvaremarkedet også: Det er ikke alltid den som har best marginer som presser prisen. Den som har dårligst marginer legger lista, og så tilpasser de andre seg til dette - og tjener mer penger, sa Kaasland.

Enden på visa er uansett den samme, tror han.

- Den som til syvende og sist får regningen er forbrukeren. Det ser vi ofte er tilfelle i dagligvaremarkedet.

Mer om