Dyrevernalliansen står bak en ny ullguide som vurderer dyrevelferden bak merkevarer.
- Guiden er unik i Norge og verden. Dette er første gang dyrevelferd vurderes for ull som selges i Norge. Formålet med den nye ullguiden, er å begrense bruk av importert ull med forferdelig dyrevelferd, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland til Nationen (krever abonnement).
- Ullindustrien omfatter millioner av sauer over hele verden. Ved å ta et bevisst valg som forbruker, kan folk bidra til å stoppe lidelse. Vi skal hjelpe forbrukerne å velge ull fra sauer som har hatt et bedre liv, sier Kleveland.
Her kan du se hvordan ulike ull-merker vurderes ut fra om produktene kommer fra «lykkelige» sauer eller ei.
«Grønt lys»-krav
For at en merkevare skal få grønt lys i ullguider, kreves det at den benytter en merkeordning til 100 prosent av ulla si. Merkeordningen innebærer forbud mot mulesing, og den innebærer også noen konkrete krav til dyrevelferden, utover forbudet mot mulesing, skriver Dyrevernalliansen på nettsida si.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger