Coca-Cola Company var først ute i Norge med å implementere EUs nye plastdirektiv, som innebærer at plastkorker må være festet til blant annet plastflasker og melkekartonger, og tidligere i år fulgte Tine etter.
Nå er det Ringnes’ tur.

Kan forsvinne
Forsvinner
Den norske brusgiganten varslet i starten av oktober at de første flaskene med den nye korken sendes ut fra og med uke 47, som vi nettopp har gått inn i.
Først ut er Solo, Pepsi Max, 7 Up, Mozell og Villa på halvlitersflasker, deretter følger de samme produktene på 1,5-litersflasker i uke 2 neste år, mens Imsdal følger etter i løpet av første kvartal.
Johanna Ellefsen Rostad, kommunikasjonsdirektør i Ringnes, uttalte i oktober, da Ringnes la fram planene sine, at selskapet har registrert at det er delte meninger om de nye korkene blant folk flest.
- Vi anerkjenner reaksjonene der ute. Samtidig har vi ikke noe valg. Vi er forpliktet til å møte de nye EU-kravene, som kommer som en reaksjon på den økende forsøplingen fra emballasje. Så vi håper og tror at folk flest vil venne seg til de nye korkene, fortalte hun den gang.

EU forbyr dette
Lite fornøyd
Nyheten ble også mottatt av stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er en stor tilhenger av Pepsi Max, som omtalte det som et «dumt dusteforslag».
- Jeg kommer nok til å rive av korken, og heller passe på å skru den på plass, før jeg leverer den til pant, sier han.