Dermed gjør Hatting som Diplom-Is, og fjerner maskoten inspirert av urfolk, melder Kampanje. Det er bare kort tid siden den norske isprodusenten kvittet seg med den velkjente inuitten.
Nå følger altså Hatting etter, med ny design på serien med pølse- og hamburgerbrød, som tidligere har vært markedsført med illustrasjoner av amerikansk urfolk i tråd med navnet Høvding.
Byttet ut
Nå er høvdingen byttet ut med lekne pølse- og hamburgerbrødkarakterer i bursdagsselskap, på tur i fjellet og på stranda.
– Opprinnelig var Høvding og Chicago to ulike måter å skape en kobling til amerikansk kultur og fast food på. Samtidig er Høvding-serien en familiefavoritt med produkter som egner seg perfekt for barnefamilier og festlige lag. Dette har ikke vært godt nok gjenspeilet i designet - inntil nå, sier markedssjef Elin Renbjør i Hatting i en pressemelding.
Ikke politikk
Endringen kommer i kjølvannet av ikke bare Diplom-Is, men også Black Lives Matter-kampanjen. Direkte sammenlignbart er at de amerikanske football-lagene Edmonton Eskimos og Washington Red Skins byttet navn til henholdsvis Washington Football Team og Edmonton Football Team.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger