Hatting fjerner høvding fra pølsebrød

Nå forsvinner denne!

Hatting fjerner høvding-maskoten fra den berømte Høvding-serien.

GJØR ENDRING: Har du sett Hattings høvding som pryder pølse- og burgerbrødemballasjen? Nå blir det endret. Video: Berit B. Njarga. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dermed gjør Hatting som Diplom-Is, og fjerner maskoten inspirert av urfolk, melder Kampanje. Det er bare kort tid siden den norske isprodusenten kvittet seg med den velkjente inuitten.

Nå følger altså Hatting etter, med ny design på serien med pølse- og hamburgerbrød, som tidligere har vært markedsført med illustrasjoner av amerikansk urfolk i tråd med navnet Høvding.

Byttet ut

Nå er høvdingen byttet ut med lekne pølse- og hamburgerbrødkarakterer i bursdagsselskap, på tur i fjellet og på stranda.

Dette er Høvding-produktenes nye design. Foto: Lantmännen
Dette er Høvding-produktenes nye design. Foto: Lantmännen Vis mer

– Opprinnelig var Høvding og Chicago to ulike måter å skape en kobling til amerikansk kultur og fast food på. Samtidig er Høvding-serien en familiefavoritt med produkter som egner seg perfekt for barnefamilier og festlige lag. Dette har ikke vært godt nok gjenspeilet i designet - inntil nå, sier markedssjef Elin Renbjør i Hatting i en pressemelding.

Det er denne høvdingen som nå tas bort fra burger- og pølsebrød fra Hatting. Foto: Berit B. Njarga
Det er denne høvdingen som nå tas bort fra burger- og pølsebrød fra Hatting. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Ikke politikk

Endringen kommer i kjølvannet av ikke bare Diplom-Is, men også Black Lives Matter-kampanjen. Direkte sammenlignbart er at de amerikanske football-lagene Edmonton Eskimos og Washington Red Skins byttet navn til henholdsvis Washington Football Team og Edmonton Football Team.

Hatting hevder imidlertid at det ikke ligger noen politiske motiver bak deres maskotbytte. Arbeidet med å endre designet skal ha pågått en stund, og da diskusjonen om bruken av urfolk i markedsføringsøyemed blusset opp igjen i fjor, varslet Hatting-eier Lantmannen Unibake Norge endringer.

– De siste to årene har vi jobbet med å nedtone bruken av høvdingen i markedsføringen vår. Vi jobber mot et mer tidsriktig design som er tilpasset dagens samfunn, sa markeds- og innovasjonsdirektør Aina Hagen til NRK da.

Hun la til at det er synd om noen oppfatter bransjens bruk av etniske figurer som diskriminerende karikaturer.

– Det ville være trist, for det ligger ikke noen politiske motiver til grunn for Hattings valg av høvdingen, sier Hagen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer