Sommeren 2019 dukket det opp en rekke utleiere av elsparkesykler i flere norske byer. Med en app på mobilen kunne man når og hvor som helst enkelt plukke med seg en elsparkesykkel og suse av gårde dit man skulle.
I starten var det få regler og begrensninger, noe som etter hvert utøste politiske debatter om nøyaktig hvor man skulle sette grensene. I de tre årene som har gått, har flere norske byer tatt grep og begrenset utleien av sparkesyklene, blant annet i Oslo, Bergen og Trondheim.
I dag trer en rekke nye regler i kraft som har som mål å få kontroll på den utbredte bruken og få ned ulykkestallene.
– Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i slutten av forrige måned.
Promille- og aldersgrense
Fra og med i dag blir elsparkesyklene omklassifisert fra sykkel til motorvogn, og med det følger en rekke endringer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger