Plutselig er hun der, den lille jenta med dokkevogna på sykkelstien. Han hogger til for å unngå katastrofen. Jenta går det heldigvis bra med, med syklisten havner på legevakta etter en flytur over styret og et ublidt møte med asfalten.
På sykkel er det ofte vanskelig å finne balansen mellom kontrollert nedbremsing og full stopp. Dette er enda mer kritisk med elsykler, som har langt høyere vekt enn tradisjonelle tråsykler.
Bosch, den tyske storprodusenten av elsykkelmotorer, mener at de har funnet løsningen. Nå vil de utstyre elsyklene med ABS-bremser, i likhet med biler og motorsykler.
Fire av åtte falt igjennom i NAF-test
Elsykler er ofte 10–15 kilo tyngre enn vanlige tråsykler, og konsekvensene kan bli betydelig større om du treffer noe i stor fart.
I fjor fikk NAF testet åtte elsykler på det norske markedet. Det viste seg at fire av dem hadde for dårlige bremser.
Selv om det finnes fullt brukbare elsykler med felgbremser og pedalbrems, anbefaler folk i bransjen hydrauliske skivebremser.
– Langt færre ulykker
Ifølge Bosch vil antallet trafikkulykker på sykkel kunne reduseres med 25 prosent om alle sykler ble utstyrt med ABS.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger