Du har gjerne handlet i én eller flere nettbutikker i forrige uke da det var flust av black friday-tilbud? Da er du ikke alene.
Denne uken kommer PostNord til å sortere én million innkomne pakker, som følge av black friday og starten på julehandelen, som er en økning på 15 prosent fra i fjor.
Også Posten venter en oppgang fra i fjor, i deres tilfelle på 30 prosent. Den siste uken kom 324 semitrailere til Posten og Brings Logistikksenter Oslo, som håndterer de fleste pakkene her i landet. De neste dagene er det ventet i gjennomsnitt 200.000 pakker i døgnet på logistikksenteret.

Vi satt oppe halve natta, så du slapp: Her er de beste tilbudene
- Ikke vent med å hente pakkene
Begge post- og pakketjenestene har en klar oppfordring til deg som har bestilt noe på nett og får hentemeldinger den neste tiden: Hent pakken med én gang, ikke vent til alle pakkene har kommet fram.
- Våre medarbeidere står på som aldri før. Det jobbes døgnet rundt og motivasjonen er høy, slik at alle skal få pakkene sine i tide. Vi har samtidig en oppfordring til forbrukere å hente pakken på utleveringsstedene så raskt de kan. Det er mange pakker på vei til butikkene nå og pakkehyllene blir fulle, sier Rikke Kyllenstjerna i Post Nord til Dinside.no.

John Eckhoff, pressesjef i Posten, anbefaler deg også å hente pakkene så fort som mulig.
- Erfaringsmessig øker pakkeantallet kraftig de neste to til tre ukene, og vi risikerer at det blir helt fullt på Post i Butikk. Vi anbefaler å laste ned Posten-appen og hente pakken så for du får varsel der, sier Eckhoff i en pressemelding.
Handlet for 3,75 milliarder
I henhold til foreløpige tall Virke har fått fra Kvarud Analyse, brukte vi rundt 3,75 milliarder kroner på black friday, noe som er litt under det Virke estimerte.
- Totalt ser vi likevel en vekst i uke 47 i forholdet til fjoråret, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, til Dinside.no.
Black friday utgjorde 35,2 prosent av ukens omsetning, som er omtrent som i fjor, men spredningen av tilbud bidro til at omsetningen i uke 47 var 43 prosent høyere enn uka før.
Til tross for større spredning av gode tilbud gjennom hele uka i år, fortsatte omsetningen på Black Friday å vokse med 3,1 prosent og med 4,1 prosent i ukens øvrige dager, ifølge Virke.
«Hjelp oss, vi drukner»
Det er ikke bare i Norge black friday kan skape pakketrøbbel på postkontorene. Berlingske Tidene i Danmark melder at butikkene drukner etter black friday.
En Shell-stasjon i Slagelse forteller til avisa at de har måttet ta i bruk bakrommet for å oppbevare alle pakkene som venter på å bli hentet.
Dagligvarebutikken Superbrugsen skriver: «Hjelp oss, vi drukner. Vi har gjort vårt beste for å gjøre plass til pakkene deres, men det er et umulig prosjekt for oss».
