Godteri- og snacksprodusenten Brynild lanserte nylig to typer sukkerfrie drops kalt «Rebel energy bullets».
På sin egen hjemmeside skriver produsenten at «disse små men kraftfulle kulene har et surt ytterlag og en brusende kjerne som i tillegg er tilsatt koffein for å gi deg et ekstra kick gjennom de kjedeligste dagene».
En pose på 30 gram inneholder 80,4 milligram koffein, og Brynild advarer barn og gravide mot å spise dropsene.

Advarselen kommer imidlertid på baksiden og er skrevet med liten tekst. Dette, sett i sammenheng med designet på pakkene, har fått flere til å se rødt.

Advarer mot populær trend
- Slik barn lokkes
TV 2, Nettavisen og Adresseavisen har tidligere omtalt saken.
- At produkter ment for voksne får komme inn på markedet i en slik innpakning er helt utrolig, sier klinisk ernæringsfysiolog Tove Langlo Drilen til Adresseavisen.
Ernæringsfysiolog Susann Stave beskriver nyheten som et helt unødvendig produkt.
- Vi ser på statistikken at flere og flere barn og unge sliter med søvnutfordringer. Dette er jo et produkt som markedsføres som at man skal få mer energi, sier Stave til Nettavisen.
DinSide har snakket med generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen, som synes det er veldig spesielt at Brynild velger å lansere produkter med et høyt koffeininnhold som kan være skadelig for barn.

- Det å ha barnevennlige figurer på innpakningen er klassisk markedsføring rettet mot barn, og det er slik barn lokkes til ting, sier Gerhardsen.
Les svaret til Brynild lenger ned i saken.

- Bør trekkes
Kan gi søvnforstyrrelser
Generalsekretæren i Nasjonalforeningen for folkehelsen er klar over Brynilds advarsel om at produktet ikke er ment for barn.
- Men det står med liten skrift på baksiden av produktet. De aller fleste ser nok bare framsiden, og der er det jo morsomme figurer, understreker Gerhardsen.
På spørsmål om hva som hadde skjedd dersom et barn spiste følgende drops, forklarer hun at det er såpass mye koffein i produktet at det kan gå utover søvnen.
- Disse pastillene er nok til å gi barn søvnforstyrrelser, og det er hovedproblemet her, mener Gerhardsen.

- En bekymring
Dette er målgruppen
Markeds- og innovasjonsdirektør i Brynild, Ståle Riddervold, påpeker at de har produkter rettet mot mange ulike målgrupper, både voksne og barn.
- Rebels målgruppe er ikke barn, men kvinner og menn mellom 18-35 år. Vi gjør alltid vårt ytterste for å følge regler for både merking og markedsføring av produkter, og produktet er merket med at det ikke anbefales for barn og unge, forklarer Riddervold i en e-post til DinSide.
Han forteller at tanken bak designet var å lage et uttrykk som kommuniserer energi.
- Rebels målgruppe er aktive og ungdommelige kvinner og menn mellom 18 og 35 år og det er disse vi ønsker å treffe, sier Riddervold.
Generalsekretæren i Nasjonalforeningen for folkehelsen er kjent med Brynilds påstand om at produktet ikke er ment for barn.
- Samtidig bruker de det mest klassiske trikset i boka for å få barn til å ha lyst på det. Det er derfor litt vanskelig for meg å forstå valgene som er tatt, sier Gerhardsen.
Hun mener Brynild har valgt feil design dersom de for alvor mener at Rebel ikke er ment for barn.
- For det er ikke mange som faktisk snur på pakka for å lese hva som står der, og det holder derfor ikke, sier Gerhardsen.

Vil ikke ha aldersgrense - men koffeingrense
Vurderer endringer
På spørsmål om Brynild tenker at advarselen er markert godt nok, svarer Riddervold:
- Vi gjør alltid vårt ytterste for å følge lover og regler rundt både merking og markedsføring av våre produkter.
Gerhardsen mener at Brynild bør lytte til kritikken og endre design.
- De bør være med og ta ansvar for barns helse, framfor å ha barnevennlig design på noe som absolutt ikke er barnevennlig, understreker hun.
Riddervold forteller at de vurderer fortløpende om det er behov for å gjøre endringer dersom de ikke er tydelig nok.