Raser mot McDonald’s: - Helt idiotisk

Reagerer på de nye endringene til McDonald’s.

FIKK SJOKK: Den populære burgerkjeden har innført nye endringer. Ser du hva som mangler her? Foto: Privat
FIKK SJOKK: Den populære burgerkjeden har innført nye endringer. Ser du hva som mangler her? Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Det var en kamp å klare å drikke opp før koppen ble helt most, forteller Kashif Babar til DinSide.

Forrige uke dro 19-åringen innom McDonald’s på Strømmen Storsenter for en kjapp matbit. Han bestilte også en brus, og merket plutselig at lokket og sugerøret var borte.

- Jeg fikk et surt «nei», og beskjed om at lokk og sugerør ikke blir gitt ut til dem som spiser i restauranten da jeg spurte, forteller Babar.

Reagerer på informasjonsmangelen

Samme uke var 19-åringen på en annen McDonald’s-restaurant - som ga han lokk til brusen. Det skriver Romerikes Blad, som omtalte saken først.

- Alt gikk plettfritt for seg da. Det er også derfor det kom som et sjokk da jeg plutselig verken fikk lokk eller sugerør - til og med da jeg spurte om dette. Hva slags idioti er dette, spør Babar.

Han reagerer mest på informasjonsmangelen i forkant av kjøpet.

- Det hadde vært bedre hvis McDonald’s markedsførte at du faktisk ikke får disse tingene hvis du spiser i restauranten. For det kom som et sjokk for meg, forteller 19-åringen.

Babar reagerer også på prisen.

- Jeg tenkte jo at emballasjen også er en del av produktet man betaler for.

Deles ut fremdeles

McDonald’s forklarer at de vil servere mineralvann uten lokk og sugerør i restaurantene sine for å minimere plastbruken.

- Løsningen vi har innført er at det ikke automatisk følger med plastlokk og papirsugerør til mineralvann om man spiser i restaurant. De som ønsker det, vil fremdeles få det. Det blir i så fall et bevisst valg av gjesten, forteller Kristina Johansen til DinSide.

MINIMERER PLASTBRUKEN: Kommunikasjonssjefen i McDonald's, Kristina Johansen, forteller at de har innført denne endringen som er et ledd i en prosess hvor vi fjerner plast og minimerer emballasjebruker/materialet. Foto: Kilian Munch
MINIMERER PLASTBRUKEN: Kommunikasjonssjefen i McDonald's, Kristina Johansen, forteller at de har innført denne endringen som er et ledd i en prosess hvor vi fjerner plast og minimerer emballasjebruker/materialet. Foto: Kilian Munch Vis mer

McDonald’s opplever at de fleste av gjestene synes det går fint å drikke brus av kopp uten lokk og sugerør, påstår kommunikasjonssjefen.

Hun opplyser også at plastlokk og sugerør fremdeles deles ut til dem som virkelig ønsker det, i tillegg til i Drive Thru, Happy meal og seint på kvelden og natta.

- Vi jobber med å fjerne plast og å redusere emballasjebruken. Ved ikke å bruke plastlokkene til mineralvann som drikkes i restaurant, vil vi kunne spare ti tonn plast, forklarer Kristina Johansen til DinSide.

Ville ha beskjed i forkant

19-åringen hevder at påstanden om at de som ønsker lokk og sugerør fremdeles vil få det, er feil.

- Det stemmer ikke. Jeg fikk et surt «nei» da jeg spurte, sier Babar.

Franchisetakeren på McDonald’s ved Strømmen Storsenter synes det er overraskende at Babar verken fikk lokk eller sugerør da han spurte.

- Det er litt overraskende, fordi det skal man få. Nå kjenner jeg ikke akkurat til den saken, men hvis kunder spør skal vi ikke være vanskelige, sier Frank Wilhelmsen til RB.

Han har ingen ytterlige kommentar overfor DinSide.

Babar mener det er viktig å få ned plastforbruket, men understreker at han mener kunden bør få beskjed om dette før en betaler for produktet.

- Det var en hel kamp å klare å drikke opp før koppen ble helt most. De gjør det lettere for seg selv ved å bare fjerne dette, men verre for kundene som må drikke fra kopper som ikke er laget for å drikkes av uten lokk og sugerør, forteller 19-åringen.

Ikke første gang

- McDonald’s er en stor kjede. De bør de klare å få til en bedre løsning, mener Babar.

Kommunikasjonssjefen i McDonald’s forteller at de har gjort endringer før, der de blant annet byttet ut plastbestikk, plastsugerør, endret på annen emballasje og fjernet ballongene.

- Disse endringene har gått veldig fint; de aller fleste av våre kunder synes det er bra at vi fjerner plast og at vi jobber for å bruke minst mulig ressurser, sier Johansen.