I en tilbudskampanje senker Coop Mega prisene på flere produkter fra Toro med 40 prosent. Likevel er prisene fremdeles høyere enn de er på flere andre butikkjeder.
Det var Stavanger Aftenblad som først omtalte saken, etter at en kvinne reagerte på tilbudet.
- Jeg innså da at jeg faktisk betalte mer for gryterettene på Mega, selv på 40 prosent, enn hva jeg hadde gjort på Rema. Jeg fikk litt sjokk og er mildt sagt ganske provosert. Skjønner ikke hvordan det kan være mulig, sier kvinnen til avisa.
Olav Kasland, fagdirektør i Forbrukerrådet, er også kritisk til kampanjen.
- Jeg synes denne var litt spesielt grov. Det betyr jo at Coop Mega er 40 prosent dyrere enn de andre, forteller han til Dinside.
Se Coop Megas svar lenger nede i saken.
Megas priskampanje gjelder for diverse gryter, supper og ovnsretter. DinSide har sammenliknet prisene på noen av de mest populære varene som er inkludert i kampanjen, med prisene på Kiwi, Rema 1000 og Meny.
Blant produktene er Toro Bali Kyllinggryte, som koster to kroner mer på Mega, til tross for tilbudskampanjen, enn den gjør på Rema 1000 eller Kiwi. Det samme gjelder Toro Meksikansk Gryte.
Prisene ble innhentet 22. februar. Sammenlikningen kan du se her:
- På grensen
Kasland forteller at Forbrukerrådet ofte får henvendelser om tilbud og kampanjer som kanskje ikke er så gode som de først framstår.
- Vi ser det stadig vekk i forhold til utsagn som «40% av», «prisvinner» eller «det beste tilbudet!», men så utelater de å nevne hvordan prisnivået på tilbudsvarene sammenlikner med førpris og prisen på andre kjeder.
Han er klar i sin uttale:
- Jeg forstår kunden veldig godt og skjønner at forbrukerne blir provosert av sånt. Det er forbrukervilledning i stedet for forbrukerveiledning.

Kasland mener Megas Toro-kampanje er i grenseland.
- Dette synes jeg virkelig er på grensa til å være en sak for forbrukertilsynet angående villedende markedsføring, forteller Kasland.
Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon, med offentlig finansiering, som driver med rettledning og rådgivning for forbrukere. Det er Forbrukertilsynet som håndhever forbrukervernlovgivning.
Høyere driftskostnader
Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, forteller at årsaken til prisforskjellene er at supermarkedene har et høyere prisnivå enn lavpriskjedene.

- Supermarkeder som Coop Mega har generelt en litt høyere pris enn lavprisbutikkene, dette skyldes høyere driftskostnader knyttet til et større vareutvalg og betjente ferskvaredisker.
Han fortsetter:
- Når et supermarked da kjører en kampanje, sånn som denne 40 prosent kampanjen, så kan prisene i noen tilfeller fremdeles være høyere enn de er på lavprisbutikkene, forklarer Kristiansen.
- Spiller ingen rolle
Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener det er forbrukerne som taper uansett.

- Coop vil jo selvsagt si at Mega ikke konkurrerer med Kiwi og Rema 1000. Men det spiller jo ingen rolle for kunden, de blir jo bare villedet og forvirret av slik markedsføring.
Kasland forteller han forstår at noen kunder kan reagere på slike tilbudskampanjer.
- Jeg skjønner kunden veldig, veldig godt. Jeg forstår at forbrukerne blir provosert av sånt.
- «Kunstig» lav pris
Kristiansen forklarer at prisene på visse produkter er så lave fordi kjedene selger dem med et økonomisk tap for å drive kunder til butikkene.
- Dette skyldes at noen av produktene i lavpriskjedene selges med et stort tap, så butikkene holder en slags «kunstig» lav pris på disse produktene, og de vil da være billigere tross en kampanje hos et supermarked.

Kristiansen bruker et av Toro-produktene som et eksempel:
- Så hvis du tar Bali gryta fra Toro som et eksempel. Når Coop Mega selger den med 40 prosent avslag, så selges den med et økonomisk tap. Men tapet vil være enda større i en lavpriskjede.
Fremdeles dyrere
Meny er eid av Norgesgruppens og regnes som den største konkurrenten til Coop Mega innenfor supermarkeder. Da DinSide sjekket prisene 22. februar, var Toro Meksikansk Gryte tre porsjoner, en halv krone billigere på Meny, selv etter Megas priskutt.

Flere av de andre produktene er billigere på Mega under kampanjen, mens førpris i noen tilfeller er vesentlig høyere enn de er på Meny.
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop forklarer at supermarkedene kriger hardt om prisene, og ofte justerer dem i forhold til konkurrentenes kampanjer.
- Når vi i Mega kjører en tilbudskampanje, så hender det ofte at våre konkurrenter følger våre kampanjer.
Han tror det kan være tilfellet når det kommer til Toro produktene.
- Det betyr nok at de følger våre kampanjer, og har trolig valgt å sette prisen litt lavere på den meksikanske gryta for eksempel, mens på Bali kyllinggryta er vi billigere. Det er jo slik konkurranse fungerer.
Kristiansen fortsetter:
- Hadde ikke Coop Mega kjørt kampanje denne uka, så hadde sannsynligvis ikke konkurrenten fulgt etter. Coop Mega er den kjeden med flest tilbud og kampanjer iblant supermarkedene. Konkurransen om pris er veldig tøff, også i supermarkedkjedene.
- Ingen sammenheng
Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, forteller til Dagbladet at Meny ikke har justert prisene i sammenheng med Coops tilbudskampanje, men at det ble gjort endringer i prisene på noen produkter i starten av februar.
- De nevnte produktene er del av denne store prisjusteringen på nær 2500 populære hverdagsprodukter, og har ikke noe sammenheng med COOP sine kampanjer, skriver hun i en e-post til DinSide.
Første februar justerte dagligvarekjedene prisene for første gang i år, og flere produkter økte i pris.