I en pressemelding skriver forvaltningsorganet at de mener at produktet blir ulovlig markedsført mot barn fordi markedsføringen inneholder direkte kjøpsoppfordringer.
- På bakgrunn av alder, mangel på erfaring og kritisk sans har barn vanskeligere for å forstå hva markedsføring er, hva som er hensikten med den, og i tillegg til å gjenkjenne markedsføring og skille den fra annen kommunikasjon. Det er derfor særskilte hensyn man må ta når markedsføring retter seg mot barn, eller kan sees og høres av barn, sier direktør Trond Rønningen.
Forbrukertilsynet informerer om at de har sendt ut brev til alle parter der de ber om at den ulovlige makedsføringen stanses så snart som mulig. Produktet er et samarbeid mellom Oskar Westerlins managementbyrå Max Social AS og Bakehuset AS.
- Det har i hovedsak blitt markedsført i Oskar Westerlins sosiale medier, og Forbrukertilsynet mener at mange mottakere av denne markedsføringen er barn og unge.

Bråstopp for «kopi-bolle»
Svarer: - Tar dette på alvor
Oskar Westerlins manager, Vilde Kristine Darvik, skriver til DinSide at de tar kritikken på alvor.
- Vi tar dette på alvor, og tar til oss kritikken. Vi har allerede gjort endringer i markedsføringen av produktet.
Darvik forklarer videre at markedsføringen av produktet nå vil foregå i kanaler der de vet mer om alderen til brukerne.

Økning av ulovlig markedsføring
Videre i pressemeldingen skriver Forbrukertilsynet at de mener å ha sett en økning av ulovlig markedsføring som retter seg mot barn og unge via sosiale medier.
- Det er ikke fritt fram når markedsføring kan sees eller høres av barn. Reklamen øker på sosiale medier, blant annet på TikTok som i hovedsak benyttes av barn og unge, sier Rønningen.
Han legger til at næringsdrivende må vise varsomhet når de reklamerer på plattformer hvor barn og unge ferdes.