Reagerer på farlig sparkesykkel-trend

Trimming av elektriske sparkesykler er meningsløst, mener Trygg Trafikk. De advarer mot å la trimming bli en trend.

Foto: Geir Olsen / NTB Scanpix
Foto: Geir Olsen / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En elsparkesykkel skal maks komme opp i 20 kilometer i timen, ifølge Forskrift og krav til sykkel §2. Men ved å modifisere sparkesykkelen kan hastigheten gå ytterligere opp. Dinside har funnet en rekke nettsteder som beskriver hvordan man ved å gjøre enkle modifikasjoner, kan få sparkesykkelen til å gå vesentlig fortere.

- Mer enn fort nok

– Det finnes ikke et fornuftig behov for dette. Å styre en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen oppleves som mer enn fort nok for de fleste, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Trygg Trafikk har fått flere henvendelser om dette, men tror ikke det er et fenomen som gjelder mange.

Ikke bygd for hastighet

I juni hadde totalt 111 personer skadd seg ved bruk av elsparkesykkel. Totalt for de siste tre og en halv månedene april, mai, juni og halve juli er dette tallet 258, ifølge Trygg Trafikk.

Det foreligger ingen tall på hvor mange av ulykkene, om noen, som involverer bruk av modifisert elsparkesykkel, men Johansen mener at slike sykler ikke er bygd for hastigheter over den innebygde fartsgrensen, og at de derfor blir mer ustabile ved trimming.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer