Reagerer: - Tullete og kjempeflaut

Dette er nok et eksempel på at matvarekjedene først og fremst tenker profitt, mener kokk Eirik Lillebø.

- JUKSEPRODUKT: Kjendiskokk Eirik Lillebø langer mot dette produktet som selges på Meny. Foto: Anastasia Møyland
- JUKSEPRODUKT: Kjendiskokk Eirik Lillebø langer mot dette produktet som selges på Meny. Foto: Anastasia Møyland Vis mer
Publisert

Kjendiskokk Eirik Lillebø er svært kritisk til produktet «Bacalao fisk».

- Bacalao er en sterk merkevare og et sterkt merkenavn, sier han til DinSide.

Kort fortalt

  • Kjendiskokk Eirik Lillebø kritiserer produktet "Bacalao fisk" produsert av Dybvik.
  • Han mener det er feil å kalle produktet for Bacalao da det er laget av Alaska pollock, en billigere fisketype, i stedet for tørket eller saltet skrei.
  • Dybvik forklarer at de ønsket å tilby et rimeligere alternativ på grunn av høye torskepriser.
  • Produktet, som er solgt på Meny, var merket med "Matskatt", men dette merket er nå fjernet.
  • Lillebø mener Meny ødelegger sin egen merkevare ved å selge produktet.

Selv om bacalao regnes som en matrett i Norge, er det faktisk navnet på klipp- eller tørrfisk i Spania og Portugal. Med andre ord er matretten oppkalt etter fisken.

- Det er juks etter min mening, sa Lillebø til Nettavisen, som omtalte saken først.

- I dette tilfellet har de tatt bacalao, som er det spanske navnet på skrei, og bare byttet det ut med en annen type fisk. Det er bare tullete å kalle det for Bacalao-fisk, utdyper han overfor DinSide.

- GALSKAP: Eirik Lillebø, som er medeier i restaurantene Vaaghals og Code, har lang erfaring som kokk. Foto: Privat
- GALSKAP: Eirik Lillebø, som er medeier i restaurantene Vaaghals og Code, har lang erfaring som kokk. Foto: Privat Vis mer

Vil ikke kommentere

Det er produsenten Dybvik som står bak produktet. Daglig leder Jakob Dybvik sier at de ikke har behov for å kommentere kokkens uttalelser.

- Klippfisktilvirking, salting og tørking av fisk forlenger holdbarheten på fisken uten tap av næringsinnhold. Fisken får en egen smak og en annen konsistens enn når den er fersk, forteller Dybvik til DinSide.

- Det er dette som gi den gode klippfisksmaken, mener han.

FLERE UTBRUDD: Mattilsynet advarer om flere matvarer vi pleier å kose oss med i jula. Video: Embla Hjort-Larsen / NTB // Storyblocks. Vis mer

- Kvantitet foran kvalitet

Snur du pakken på baksiden, finner du nemlig ut at produktet er laget av Alaska pollock - en fiskeart i torskefamilien.

- Det er en av de fiskene som er mest fisket i verden. Det er billigfisk, så det blir kvantitet foran kvalitet, og da kan du plutselig putte masse rart i en pakke og selge det som bacalao. Produktet blir vannet ut, mener Lillebø.

- Bacalao skal være tørket eller saltet skrei - punktum finale.

SJEKK HOVEDINGREDIENSEN: - De kan ikke kalle et produkt for bacalao når det inneholder noe annet enn skrei, sier Lillebø. Foto: Anastasia Møyland
SJEKK HOVEDINGREDIENSEN: - De kan ikke kalle et produkt for bacalao når det inneholder noe annet enn skrei, sier Lillebø. Foto: Anastasia Møyland Vis mer

Kokken mener at produsenten tar mye billige ingredienser, og slipper unna med det.

- De skal også få ned kostnadene, og det er klart at det er dyrt når det er snakk om en edelfisk. Jeg aner heller ikke om de har tørket Alaska Pollocken, men en kilo tørr- eller klippfisk koster veldig mye penger, forteller Lillebø.

Ville tilby rimeligere alternativ

Dybvik forklarer at fisk i torskefamilien egner seg særlig godt til produksjon av klippfisk på grunn av det lave fettinnholdet i fiskekjøttet.

- De vanligste sortene å bruke er torsk, sei, lange, brosme, hyse, lyr og alaska pollock som alle er fisk i torskefamilien, opplyser han.

Den daglige lederen forklarer at torskekvotene på få år har blitt halvert, samtidig som kronesvekkelsen har ført til rekordpriser på torsk.

- Legger vi til at det er dyrtid så ønsket vi å lansere et rimeligere alternativ til torsken slik at flere slipper å velge bort klippfisken, men fremdeles kan unne seg et sunt fiskemåltid.

- Et jukseprodukt

På toppen av det hele var produktet, som selges på Meny, stemplet med «Matskatt».

- Jeg reagerer på dette fordi det er et jukseprodukt. Det er ikke korrekt fisk i pakken og det er så langt vekk fra en matskatt som du kommer. Jeg vet ikke hva Meny legger i dette begrepet, men for meg betyr det tradisjonsrikt og et ærlig og redelig produkt. Dette produktet er ikke det, mener Lillebø.

Kokken mener derfor at dagligvarekjeden ødelegger egen merkevare.

- Det er så tullete og rett og slett kjempeflaut, sier han.

Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, forteller at det er Matmerk, som sammen med dagligvarekjedene og Horeca utviklet definisjonen «Matskatt»:

«Mat- og drikkevarer med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller råvarer».

TABBE: Disse matvarene bør du ikke dekke til med aluminiumsfolie. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Har fjernet kvalitetsstempel

Nylig valgte Meny å fjerne stempelet «Matskatt» fra «Bacalao fisk». På spørsmål om hvorfor de gjorde det, svarer kommunikasjonssjefen:

- I høst endret Dybvik innholdet fra norsk torsk til Alaska pollock i tre av produktene sine, og ved en feiltakelse ble da Matskatt-merkingen ikke fjernet på disse tre produktene i vår nettbutikk, forklarer Hynne.

- Det er en manuell systemsvikt, og vi beklager at det skjedde! Vi lever av tillit til våre kunder, og ønsker ikke å feil-kommunisere, utdyper hun.

Kokken sier at Meny skal ha for forsøket med å fjerne merkingen, men mener at det ikke gjør saken så mye bedre.

- Nå har de heldigvis fjernet begrepet, for det var fullstendig galskap. Jeg synes det er veldig trist at Meny tør å selge et sånt produkt, når det som er oppgitt ikke stemmer, sier Lillebø.

- Dette er nok et eksempel på at matvarekjedene først og fremst tenker profitt, uten en tanke på bevaring av norsk matkultur, utdyper han.

Kommunikasjonssjefen i Meny svarer at det er helt på sin plass å kritisere dem for feilaktig matskattmerking.

- Men å trekke dette til å hevde at vi ikke er opptatt av å bevare norsk matkultur er feilslått. Vi selger over 5000 lokalmatprodukter fra 450 lokalmatprodusenter nettopp fordi vi ønsker å bevare norsk matkultur, sier Hynne.