Is-nyhetene til Hennig-Olsen og Unilever får generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse og Susann Stave i kostholdsportalen Barnematbyen til å reagere.
Det skyldes at etikettene har et barnevennlig design og er tydelig merket med antall kalorier.
- Det mener jeg er å påføre noen barn forstyrrende og unødvendig informasjon. Det er viktig å lytte til hva barna sier. Noen barn strever med kropp og selvbilde. Derfor bør ungene få fred, forklarer Gundersen til DinSide.
- Vi sender et signal til barn (og voksne) om at energiinnholdet har betydning, noe som blir feil fokus. Is bør spises i moderasjon, og da bør man kunne nyte isen uten å tenke på energiinnholdet, mener Stave.
Det er etiketten på Dyreparken Fruktis med fersken og eple og Twister Monstaah som skaper reaksjoner.
- Et eksempel på sunnvasking
Stave understreker at is ikke er et sunt produkt uansett hvordan man vrir og vender på det.
- Mange assosierer mat med lite kalorier som et sunnere alternativ, og derfor merker produsentene emballasjen med antall kalorier. Dette er et klassisk eksempel på sunnvasking, men det er ingen sammenheng mellom hvor mye energi maten inneholder og hvor sunn den er.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger