Man kan mene så mangt om sparkesykler. I hovedstaden står de gatelangs og henslengt rundt omkring - til irritasjon for mange - til glede for dem som trenger et enkelt og urbant framkomstmiddel.
For bybildets del vil det hjelpe på om folk kjøper sin egen, framfor at delingssykler skal stå strødd omkring. Men, på den andre side igjen; Det er ikke like enkelt å frakte rundt på sin egen sykkel, når man skal på butikken, trening eller andre steder, som fordrer at den ikke får bli med.

- Flaks at det ikke har gått liv
Også har vi helseperspektivet. Vi fikk oppleve hvor utrolig bekvemt det er å ta sparkesykkelen til og fra jobben hver dag. Men det er skikkelig negativt for kroppen sin del - i hvert fall om man i tillegg har en stillesittende kontorjobb.
Men i corona-tider skal man helst unngå kollektivtransport. Da er sparkesykkelen plutselig genial igjen.
Uansett hva man mener om dette, skal vi ikke bruke det for eller mot de to siste sparkesyklene vi har testet.

... likevel ikke blåst av banen
Classywalk S100 og Classywalk S200 er to relativt rimelige elsparkesykler, i prisklassen 3- til 4.000 kroner. Den største fordelen er at de ikke er dyrere.
Etter å ha brukt dem begge over en lengre periode, har vi kommet til den konklusjonen at vi ikke ville ha brukt så mye penger på noen av dem. Misforstå oss rett - til og fra jobb gjør de ... ja, jobben - men vi er usikre på hvor lenge de vil gjøre det.
For allerede etter kort tids bruk aner vi slitasje, knirkelyder og løse deler. Og på lista vår over plusser og minuser ender de fleste notatene på den siste delen.

Joda, du kan miste lappen
Classywalk S100 - enkel å bære
Vi gir den minste Classywak S-modellen pluss for å være relativt enkel å løfte med seg - om du tar tak med begge hendene. Det kan være hendig når man møter trapper eller andre vanskelige hindre. At den har tre gir er også fint, da er det enklere å avpasse farten.
Likevel sparker størrelsen nesten bokstavelig tilbake på S100. For om du går med den i oppoverbakke eller skal løfte den over små hindringer - ja, det er nødvendig å løfte den over kanter, trikkespor og andre hull i veien - slo den oss i leggene, hver bidige gang.
Det er dessuten de små hjulene som gjør at sykkelen sliter i urbane strøk - eller i skogen, for den saks skyld.
Dette bør du ta i betraktning om du skal vurdere S100.
Holder ikke rekkevidden
Vi er et godt stykke unna den oppgitte rekkevidden på 20-25 kilometer. Vi har kjørt sykkelen i byen, hvor det naturligvis er både opp- og nedoverbakker. Dessuten er det vanskelig å stole på batteriindikatoren, når den plutselig kan gå fra to (av fem) prikker til strømløs på et blunk.
Vi trekker S100 for lite kraft (merkes spesielt i oppoverbakker) og for manglende ringeklokke.
Noen vil sikkert innvende at sparkesykler hører hjemme på veien, men det vil vi i hvert fall ikke anbefale å gjøre med Classywalk S100. Til det går den for liten og går for sakte i motbakkene.
Som et rent leketøy er den helt ok. Pass likevel på, for sparkesykkelen er såpass framtung at det ikke er umulig å gå på trynet.
Testresultat
Classywalk S100
Tre gir, liten og litt hendig (se også minus). Kan fungere som leke.
Små hjul, batteriindikator ikke til å stole på, sparker deg i leggene (under bæring), lite kraft oppover. Ingen ringeklokke. Farlige bremser

Classywalk S200
Denne modellen er, som navnet også antyder, noe større enn S100. Ytterligere slektskap greier vi imidlertid ikke å spore.
Classywalk S200 virker noe sterkere enn «adoptivlillebroren», men også på denne må vi finne oss i å se folk suse forbi i leide sparkesykler fra Tier, VOI, Bird, Bolt eller Lime - ja, det er blitt mange av dem!
Istedenfor fire knapper, har S200 kun én, som ved forskjellig bruk skrur på diverse funksjoner, som criusekontroll (fart låst til «full pinne»), girbytte (to gir), lys på/av også videre.
Hvordan er kvaliteten
Men det går som nevnt ikke fort oppover. Man får lyst til å hjelpe til i motbakkene, men det virker som den ikke vil ha hjelpen, ved at hjulene fort spinner.
Kvaliteten på denne sykkelen oppfattes ikke som topp. Etter kort tids bruk (et par turer) lager den blant annet ulyder fra hjulene, mens en aluminiumsdel på håndtaket har løsnet. Plutselig oppdager vi også at festeskruene til styret har løsnet.
Rekkevidden er oppgitt til 25-30 kilometer. I likhet med S100 greier heller ikke denne å oppnå helt det den lover.
Dette kan være ment å kunne oppnås på én tur, i førstegir, på flat mark. I praksis vil nok ti til femten kilometer være mer oppnåelig.
I motsetning til S100 er S200 utstyrt med ringeklokke, men i likhet med S100 lager heller ikke denne noen lyd. Vi har forsøkt å løsne på skruen som holder fast ringeklokka, for å se om det hjelper, men, nei. Det hjelper ikke.
Felles for begge syklene er dessuten at man må være særdeles forsiktig med håndbremsen, i hvert fall i nedoverbakker. Her er det fort gjort å få seg en ubehagelig flyvetur, om man ikke er veldig følsom med venstrehånda.
Testresultat
Classywalk S200
Forholdsvis robust. To gir. Fungerer som framkomstmiddel.
Dårlig kvalitet, noe kort rekkevidde, uvøren brems
Kjøpe eller la være?
Dette er ikke de dyreste sparkesyklene, noe som må anerkjennes. Går man ned i pris, må man godta å gjøre kompromisser.
Man blir etter en tids bruk vant med utfordringene på syklene. Har du ingen store bakker å forsere hver dag, kan man leve med at de ikke gir deg mye hjelp i motbakkene.

Skal du ikke bruke syklene over for store avstander, kan du leve med at rekkevidden ikke lever helt opp til 20-30 kilometerne de to oppgir. Kvalitet og holdbarhet kan man naturligvis stille spørsmålstegn ved, men noen rettigheter har man jo i Norge, om ting skulle bli ødelagt rett etter kjøpet.
Som konklusjon kan vi si at dette likevel er helt ok produkt til sin pris, men at verken Classywalk S100 eller Classywalk S200 havner i «anbefalt produkt»-kategorien.

Tar helt av
Spesifikasjoner Classywalk S100 og Classywalk S200
S100 | S200 | |
Spenning | 36 V | 36 V |
Batterikapasitet | 7.8 ah | 10.4 ah |
Ladetid | 3-5 timer | 3 timer |
Motor (Nominell effekt) | 350 w | 350 w |
Motor (maks effekt) | 700 w | 700 w |
Elektronisk giring | 3 gir | 2 gir |
Toppfart | 20 km/t | 20 km/t |
Rekkevidde | 20-25 km | 25-30 km |
Klatreevne | 17° | 20° |
Maks vekt fører | 100 kg | 120 kg |
Materiale | Aluminium | Aluminium |
Dimensjoner på eske | 41x96x21,5 cm | 116x19x54 cm |
Nettovekt | 12,85/13,20 kg | 13 kg |
Dekkstørrelse | 6,5"/8" | 8,5" |
Blåtann | Ja | Ja |
Ledlys | Ja | |
Bremselys | Ja | |
USB-uttak | Ja | |
Cruisekontroll | Ja | |
Parkeringsstøtte | Ja | Ja |
Ringeklokke | Ja |