Selv om det fortsatt er to dager til påsken starter for alvor, begynner flere butikker å bli tomme for påskevarer.
Cecilie Bøhm Tveito, butikksjef i Kiwi Lillestrøm, sier til Dagbladet at de har vært tomme for lammelår siden forrige uke.
- Det kommer dessverre ikke inn mer lammelår de neste dagene. Vi har igjen Kvikk Lunsj, Solo og appelsiner og jeg tror jeg har det til over påske. Vi har også noen varianter av påskemarsipan igjen.

Forklarer dette
Om det er priskrigen som er årsaken til at det har gått tomt, mener butikksjefen at det er flere grunner.
- Men det er klart at det har bidratt.
Tøff priskonkurranse
Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier til Dagbladet at det varierer fra butikk til butikk om påskevarene er utsolgt.
- Det har vært en ekstrem tøff priskonkurranse på påskevarer i år, og det har ført til at det kan være tomt for noen varer nå.
Hun forteller at de gjør det de kan for å ha nok varer, men påskevarer som for eksempel påskemarsipan, er det ikke mulig for butikkene å bestille mer av nå.
- Der har man bestilt inn et visst antall volum på forhånd. Når det er tomt, så er det tomt. Det er vanskelig å forutse hvor mye man trenger å bestille, men vi bruker erfaring fra tidligere år.
Hun påpeker at for helårsvarer som Kvikk Lunsj, appelsiner og Solo, vil det være mulighet for påfyll.
- Tjener Kiwi penger på priskrigen eller går det i minus?
- Vi kommenterer normalt ikke marginer, men det er klart det koster penger. For oss er det en investering i kunder. Vi har sagt at vi skal være billigst uansett og da må vi ta den kostnaden.
Bra for kunden

- Snart tomme
Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, beskriver liknende tilfeller i deres butikker.
- På grunn av den heftige priskrigen, på enkeltprodukter, kan det i enkelte butikker begynne og tynnes ut for noe av påskegodtet. Vi skal fortsatt ha nok alternativer for kundene å velge i, skriver han i en e-post til Dagbladet.
Han hevder at priskrig er bra for kunden, men kan føre til at noen varianter blir utsolgt. Det vil også variere fra butikk til butikk.
- Påskegodt som påskeegg og marsipan er varer vi bestiller i god tid og er produsert lenge før påsken. Alt vi har av varer er kjørt ut, så er det tomt i butikken nå, så er det tomt.

- Dyrest i påsken
Han legger til Solo, appelsiner og Kvikk Lunsj er varer de har på lager og kan supplere fortløpende.
Til om Coop tjener penger priskrigen eller går i minus, svarer Kristiansen at det er lenge siden de har sett en så tøff priskrig. Dette blant annet har ført til tap.
- Konkurransen er beinhard, og vi er eid av kundene. Vi har lovet at Extra skal være den billigste kjeden på påskehandelen, og det har vi stått ved.
Intens konkurranse
- I enkelte butikker har det vært stor etterspørsel etter påskevarene våre, men vi jobber fremdeles med å etterfylle varer. Dette skjer fortløpende.
Det svarer Kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes i en e-post til Dagbladet.
Til om de tjener penger eller går i minus etter priskrigen på påskevarer svarer hun:
- Akkurat nå har konkurransen vært ekstra intens, og vi har solgt enkelte varer med tap.
Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, sier på sin side at de ikke har opplevd å være utsolgt.

Ekspert reagerer: - Vanskelig å snu
- Vi er i liten grad utsolgt. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det ikke var et problem med påskevarer som var utsolgt. Vi har varelevering fem ganger i uka og det varierer fra butikk til butikk, sier hun til Dagbladet.
Hun sier at i forhold til priskrigen er det enkelte produkter de selger med tap.
Produseres i god tid
Kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, Elisabeth Aandstad Ekheim, svarer i en SMS til Dagbladet at om det er tomt for en del av Nidars påskevarer, kan dette skyldes priskrigen blant butikkene.
- Påskemarsipan er ferdig levert fra oss i Nidar. Volumet som produseres er vi enige om med kjedene. All marsipan må produseres og leveres i god tid før påske.