Det har ikke gått upåaktet hen at TikTok-, Snapchat og YouTube stjerna Oskar Westerlin forrige uke lanserte en sjokoladebolle, i samarbeid med Bakehuset, i NorgesGruppens butikker.
Den nye bollen er bare ett av flere hundre nye produkter som ble lansert i dagligvarebutikkene forrige uke, og vi har testet et utvalg av de søte nyhetene. Vi har fått hjelp av Martine Espeland, Bjørn Myhrer Vestvik, og Øyvind Bøe Dalelv fra Mikaels i Oslo til å vurdere nyhetene, og de lot seg overraske av den søte nyheten.
Omstridt
For det har ikke manglet på kritikk av sjokoladebomba.
Ernæringsfysiolog Maja Skogstad forklarte til Dagbladet at hun er kritisk til at et såpass usunt produkt markedsføres mot barn og unge på blant annet TikTok, bollen inneholder mer enn 400 kalorier, mens andre er skuffet over at bollen inneholder den omstridte ingrediensen palmeolje.
Til 20 kroner er den et lett tilgjengelig produkt, som rives ut av butikkhyllene, og den er såpass populær at et bakeri i Nord-Norge lanserte en kopi hos en konkurrerende kjede. Også denne ble svært populær, men det tok ikke lang tid før bollen ble trukket fra butikkene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger