Så mye bør du drikke

Glemmer du ofte å drikke vann? Her finner du noen råd som kan gjøre det til en vane.

DRIKK NOK: Det er viktig å få i seg nok vann i løpet av dagen, forteller postdoktor for klinisk ernæring. Foto: jlwphotography / Shutterstock / NTB
DRIKK NOK: Det er viktig å få i seg nok vann i løpet av dagen, forteller postdoktor for klinisk ernæring. Foto: jlwphotography / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Følger du helsemyndighetenes råd om å drikke minst to liter vann i løpet av dagen?

En undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av kjøkkenprodusenten Grohe viser at kun en av ti nordmenn følger rådet.

Forsinket

Postdoktor og forsker innen klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo, Thomas Olsen, forteller at tørsthetsfølelsen ofte kan være forsinket i forhold til når du trenger vann.

- Det gjelder å få i seg nok vann gjennom hele dagen for at hjernen skal fungere optimalt. Hjernen består nemlig av rundt 80 prosent væske, og dersom du får i deg for lite drikke kan det både føre til svimmelhet og hodepine. Du kan også oppleve å bli sliten og det kan påvirke fordøyelsen din, forteller han og fortsetter.

- Ved alvorlig dehydrering kan det forekomme symptomer som forvirring og mer alvorlige mentale symptomer, i tillegg til søvnforstyrrelser.

Dekker behovet

Helsenorge skriver på sine hjemmesider at vann dekker væskebehovet, og er den aller beste drikken når du er tørst. Det gjelder både vann fra springen og vann på flaske.

Så hvor mye vann bør du egentlig drikke?

Behovet for vann varierer mye mellom personer og fra dag til dag. Det avhenger av aktivitetsnivå og klimatiske forhold.

Voksne med moderat fysisk aktivitet har behov for omtrent 2-2,5 liter vann om dagen.

Vann tilføres til kroppen gjennom drikke (1-1,5 liter), mat (0,7-1 liter) og vann som dannes ved forbrenning av karbohydrater, fett og protein ( «metabolsk vann» , ca. 0,3 liter), skriver Helsenorge.

Glemmer du å drikke?

Grohe har noen tips til hvordan det å drikke vann kan bli til en vane:

  • Gjør det enkelt å drikke vann: Gå til innkjøp av en gjenbrukbar flaske som rommer 1 liter eller mer, eller pass på å alltid ha et glass med vann stående ved siden av deg – enten om det er på nattbordet eller på hjemmekontoret.
  • Sett på vannalarm! For å gå all in med å endre vann-uvanen din, kan det være lurt å minne deg selv på å ta en slurk eller to. Sett deg som mål å drikke minst fem glass tilsvarende 12,5 - 17 dl før jobbdagen er omme (et glass rommer 2,5-3 dl vann). Resten bør du få i deg til middagen og gjennom kvelden. Fem glass = fem alarmer.
  • Finn gode alternativer: Om du er en av dem som sjelden kjenner på tørste, kan det være lurt å finne en annen vannholdig drikk som trigger hjernecellene. Kanskje kullsyrevann er din greie? Da kan et integrert vannsystem være en god investering.
  • Velg noe med smak: For å kickstarte dine nye og gode drikkevann-vaner, kan det være lurt å lure inn et glass eller to med smak. Gå for favorittsmaken din, enten om det er pasjonsfrukt, iste eller bringebær. For litt ekstra luksus i hverdagen, kan du jo kombinere kullsyrevann med favorittsaften.
  • Gi deg selv en belønning: Sett deg et mål på hvor mange glass du skal drikke gjennom en dag. Er målet nådd innen arbeidsdagen, kan du nyte et bedre måltid med din ultimate favorittdrikk!
  • Vann ute, vann inne? Skal du ut i sola er det to ting som må med: Solfaktor og vann. Du vil verken bli brent eller dehydrert, så nok vann må med i sekken! Her kan du spare penger ved å ha med vann hjemmefra.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer