Forventninger til fastlegekontor

Så mye kan du kreve av fastlegen din

En landsdekkende undersøkelse viser at svært få fastlegekontor får godkjentstempel fra Forbrukerrådet.

Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix.
Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Kun 2,5 prosent av fastlegekontorene i Norge fikk «grønt lys» i Forbrukerrådets test.

Legekontorene er blant annet vurdert innenfor fire kategorier: Konkret informasjon, digital kontakt, konkret service og generell informasjon. For å få godkjentstempel, måtte legekontoret oppnå minst 67 av 100 mulige poeng.

Det er enorme forskjeller mellom fastlegekontorene i landet, men hva kan du egentlig forvente av ditt legekontor?

Uenig om digital timebestilling

Undersøkelsen viser at 27 prosent av legekontorene ikke har nettside, og nær halvparten av kontorene har ikke informasjon om fastlegene på nett.

Ifølge fastlegeforskriften skal fastlegen kunne motta timebestilling elektronisk, som kan være vanskelig dersom legekontoret ikke har nettside. På fire av ti nettsteder finner ikke Forbrukerrådet mulighet til å bestille legetime elektronisk.

- Det er viktig at fastlegeforskriften følges, som innebærer blant annet at alle fastlegekontorene skal gjøre det mulig å bestille time elektronisk, og det må være tilgjengelig fra deres eget nettsted, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer