Det er snart tid for årets tredje store lanseringsvindu for dagligvarer, og de neste par ukene kommer flere hundre nye dagligvarer til butikkene. Noen har fått en tyvstart, og blant dem fant vi en gammel kjenning: Freia Melkesjokolade Boble. Den har vi ikke sett siden den forsvant fra markedet for sju år siden.
Designet er nytt, både på emballasjen og selve sjokoladeplata, men det er ikke det eneste. I hylla er den tilsynelatende lik de andre store sjokoladeplatene, og det er også prisen. Det er likevel noe som skurrer. For er den ikke litt liten?
Der de fleste store platene veier fra 200 gram, er denne bare 150 gram. Du får altså 30 prosent mer sjokolade om du velger en av de andre variantene. Eller for å si det som vi liker: Sjekk kiloprisen.
Boble koster 66,50 kroner mer per kilo. Luft (-bobler i sjokolade) er altså dyrere enn sjokolade.

- Har krympflasjonen kommet til godterihylla, slik ekspertene har spådd?
Vi stilte spørsmålet til Mondelez' kommunikasjonsavdeling, som svarer i en e-post på vegne av Tina Stagnes, Senior Brand Manager i Freia.
- Freia Boble kommer nå i en pakning på 150 gram. Dette er en størrelse som er vanlig for mange andre av våre produkter, og passer bra til denne type sjokolade. Endringene er gjort for å gi forbrukerne en enda bedre sjokoladeopplevelse.
Ikke bare mindre
Da den originale Boble ble lansert trakk Freia fram at den var større enn tilsvarende porøse sjokoladeplater.
«Freia Melkesjokolade Boble kommer i to størrelser, en ekstra stor plate på 210g (andre porøse sjokoladeplater er 150g) og en sjokoladebar på 60g,» skrev selskapet i en pressemelding den gangen
- Hva er årsaken til at dere har endret størrelsen?
- Sist Freia Boble var i salg var denne en del av en serie med ekstra store plater på 210 gram som vi ikke har nå. I relanseringen av Boble har vi gjort både endringer størrelse og sjokoladens støpeform, heter det i e-posten.

Det er også gjort en endring på bitene. Den forrige plata var asymmetrisk, og vi ser for oss at den kan ha vært noe vanskelig å dele rettferdig.
Sjokoladen er fortsatt full av luft, men den er enkel å dele opp i like store biter.
- Den nye formen vil gjøre det enklere for forbrukerne å brekke opp sjokoladen samtidig som det gir en enda bedre smaksopplevelse. Den nye formen er også tilpasset Freias nye platedesign.
- Aldri opplevd liknende
Selv om det store slippet ikke er før om ei drøy uke, har Freia sendt ut en liten forsmak på årets nyheter, og Freia Boble er allerede på plass i en rekke butikker. Salget har gått over all forventning.
- Salget av Boble har så langt vært over all forventning. I mange av butikkene som har hatt Boble i hyllene har denne solgt mer enn vår tradisjonelle Freia Melkesjokolade. Dette har vi ikke opplevd tidligere og vi øker nå produksjonen for å møte salget til kundene som nå venter på Freia Boble, sier Tina Stangnes i Freia i en pressemelding.

Vil forby salget
Relanseringen skal være etterlengtet.
– Det har vært et stort engasjement fra forbrukerne om å få Boble tilbake i butikken. Vi har de siste åra fått utallige henvendelser om dette fra Bobleentusiaster over hele landet. Det store engasjementet er en viktig årsak til at vi nå lanserer Boble på nytt. Den har fått et nytt spennende Freia design, men vi kan love at smaken er den samme, sier Stangnes.