På vei til kassa i matbutikken fikk Maiken Smith øye på KiMs' potetgullpose «Juleglede», og stusset over én ting:
Posens framside er nemlig merket med: «Kjøp en pose. Vi støtter Frelsesarmeens julegryte».
Dette fikk Smith til å reagere, ettersom hun husket hvordan Orkla Norge, som eier KiMs, oppdaterte profilbildet sitt på Facebook til et regnbueflagg i begynnelsen av juni.
Regnbueflagget er et symbol for LHBT-bevegelsen.
Frelsesarmeen uttrykker på sine hjemmesider at homofile er velkomne som medlemmer, ansatte, frivillige og gjester, men sier derimot om likekjønnet ekteskap:
«Frelsesarmeens syn på ekteskap er felles for de over 130 landene vi arbeider i, hvor ekteskap forstås å være mellom mann og kvinne.»
At Orkla Norge nå, et knapt halvår etter de viste støtte til homobevegelsen på Facebook, har en julekampanje med Frelsesarmeen, synes Smith er problematisk.
- Dobbeltmoral
Smith peker på punkt 2.5 i Orkla Norges policy for menneske- og arbeidstakerrettigheter.
- Der skriver de at de vil arbeide for å fremme mangfold på arbeidsplassen og hindre diskriminering på en rekke nivåer, deriblant seksuell legning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger