Hennig-Olsen kommer nå med en ny versjon av den kjente og kjære Dyreparken-is med 50 prosent frukt.
I det samme opplyser de om at den originale Dyreparken-isen utgår. Nå er den tatt ut av sortiment, men fortsatt kan forekomme i frysedisk i en periode.
Fløteisen på innsida er nå erstattet med en sorbetis, i tillegg til at sjokoladehatten er fjernet.

Fjerner favoritten
Skaper reaksjoner
Endringen har de delt i en TikTok-video der de viser fram produksjonen av den nye «Dyreparken»-isen.
«Nei, nei, nei, nå bommet dere. Hvor er sjokoladen og vaniljen?», skriver en.
«Fløteisen i midten var det beste med den» sier en annen i en kommentar som har fått 21 likerklikk.
«Denne isen ser jo spennende ut, men at dere endrer en klassiker for barna er likevel leit. Kunne vært lansert som en is i tillegg til den som var» sier en tredje.
En av dem som reagerer på endringen, er tobarnsmoren Iselin Eriksen. Hun forteller til DinSide at hun oppdaget endringen da hun så TikTok-videoen.

- Den ser jo helt annerledes ut. Det er veldig lite som minner om dyrehageisen som vi kjenner den. Det er bare navnet som er det samme, isen er helt ny. Så leit, sier hun.
Eriksen tviler på at det er dårlig salg som er årsaken til at Hennig-Olsen endrer Dyreparkisen, men syns heller at den nye kunne blitt lansert som et allergivennlig alternativ til originalen.
Barna hennes har alltid hatt isen som en favoritt, og Eriksen forteller at de liker den fordi den består av både saftis og iskrem.
- De blir nok å bli lei seg når de oppdager isen som de kjenner den er borte Jeg synes det er veldig leit av Hennig-Olsen å endre barnefavoritten. Det er en storselger som er favoritt for mange små, så hvorfor da måtte endre noe som fungerte? lurer hun.


Forsvinner ikke helt
- Hvorfor har dere valgt å endre innholdet på Dyreparkisen?
- Dyreparkisen er en klassiker og for mange en snarvei til minnene fra familieturer til parken. Vi har over lengre tid jobbet sammen med Dyreparken i Kristiansand for å finne fram til hvordan vi kan gjøre isen mer aktuell for småbarnsfamilier, forteller Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør i Hennig-Olsen, til DinSide.
En av årsakene til endringen, er ifølge Erikstad at mange ønsker renere alternativer, mindre porsjoner og færre kalorier.
- For mange barnefamilier er det i tillegg viktig at produktet er melkefritt. Den nye Dyreparken-isen er utviklet for dem som ønsker et melkefritt alternativ med høy andel frukt og et lavt kaloriinnhold uten å gå på kompromiss med smaken, sier hun.

- Revet ut av hyllene
- Hva tenker dere om at flere sier de kommer til å savne den gamle versjonen?
- Vi er veldig glade for at produktene våre engasjerer, og er ikke overrasket at det kommer noen reaksjoner når man gjør endringer i sortimentet. Den gamle Dyreparkisen finnes fortsatt i Festmix-pakken vår, så for dem ønsker vil den fortsatt finnes der. Vi har også fått en overveldende positiv tilbakemelding fra dem som har smakt den nye Dyreparkisen, og vi håper flere vil få denne som en ny favoritt, forteller Erikstad.