- Vi har en formening om at særlig uerfarne båteiere mangler kunnskap og bevissthet i forhold til nødvendig vedlikehold om bord. Vi oppfordrer alle til å tenke på brannsikkerheten.
Ordene tilhører Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen, som viser til at det årlig brenner mellom 250 og 300 fritidsbåter i Norge.
- Renhold og god lufting i motorrommet er veldig viktig. Det gjelder spesielt bensindrevne båter. Her kan drivstofflekkasjer på grunn av utette koblinger eller slanger medføre stor fare for både eksplosjon og brann.
Søtorp trekker fram at brannen må bekjempes i startfasen for å hindre et katastrofalt utfall.
- Det forutsetter tidlig varsling og at personer om bord har slokkeutstyr lett tilgjengelig og kan bruke det riktig. Om en brann utvikler seg i et eksplosivt tempo kan det være mer fornuftig å evakuere enn å forsøke å slokke, forteller han.
Direktøren anbefaler båteiere å ha et brannslokkingsapparat lett tilgjengelig, samt en fungerende røykvarsler i lukkede båter.
- Benyttes gass om bord, bør båten i tillegg være utstyrt med en gassvarsler. Gjør det til en vane å sjekke at varslerne virker før båtturen starter og sørg for at alle om bord vet hvor brannslokkingsapparatet er, legger Søtorp til.