Slik blir du en barfotløper

Har du vurdert å jogge over til den andre siden? Hør hva entusiastene har å si.

HELT BARFOT: Lars Gimse utfordrer kulden i Polar Night Halfmarathon i Tromsø tidligere i år.   Foto: Truls Tiller
HELT BARFOT: Lars Gimse utfordrer kulden i Polar Night Halfmarathon i Tromsø tidligere i år. Foto: Truls Tiller Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Jeg begynte med barfotløping dagen jeg fylte 40 år, den 21.12.12, da mayaene hadde spådd at verden skulle gå under, sier Lars «Barfot» Gimse til DinSide.

Tobarnsfaren Gimse jobber som IKT-rådriver i Tromsø og driver barfotbloogen Barfotgimse, og er hva mange vil beskrive som en nyfrelst barfotløper.

Naturlig

– Jeg har alltid likt å gå barfot. Så leste jeg på nett at dette er den mest naturlige løpeformen og at hvis man har vondt i rygg og knær, kan dette bedres med barfotløping. Noe av motivasjonen var også å gjøre noe få andre gjorde.

Les mer om hva DinSide har skrevet om barfotløping

Dårlig start

Men det begynte ikke så bra for Gimse, som begikk to av de største feilene en barfotløper kan gjøre.

– De første månedene var ganske tøffe. Jeg gikk for hardt ut i tillegg til at jeg ikke løp de små stegene man anbefales å gjøre. Det var rett på med for mange kilometer, og det gikk utover akilles som jeg måtte trene ekstra hver dag med eksentrisk tåhev, dessuten fikk jeg smerter i leggene – barfotløpeteknikken krever nemlig sterke leggmuskler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer