Bærekraftig kosthold:

Slik kutter du kjøttet

Du starter ikke med vegetarmat på julaften.

PLANTEBASERT: Restauranten Munchies selger burgere med plantebasert kjøtt, som ligner veldig på kjøttburgeren. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
PLANTEBASERT: Restauranten Munchies selger burgere med plantebasert kjøtt, som ligner veldig på kjøttburgeren. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

Det ble spetakkel og oppstyr da Oslo kommune ville bytte ut kjøttet i kjøttkakene til de eldre med linser, og nylig godkjente EU insekter som en matvare.

Hvorfor skal vi spise linsekaker og insekter i stedet for kjøtt, er det så viktig?

Mette Svendsen er klinisk ernæringsfysiolog med PhD ved Oslo Universitetssykehus og 1. Lektor ved avdeling for ernæringsvitenskap på Universitetet i Oslo.

SNIK DET INN: Klinisk ernæringsfysiolog Mette Svendsens tips er å snike inn belgfrukter i kostholdet for å kutte kjøttet. Foto. Mediaseksjonen, OUS
SNIK DET INN: Klinisk ernæringsfysiolog Mette Svendsens tips er å snike inn belgfrukter i kostholdet for å kutte kjøttet. Foto. Mediaseksjonen, OUS Vis mer

Hun jobber med ernæringsterapi for pasienter med fedme og har ansvaret for undervisningen i behandling av pasienter med fedme ved Universitetet i Oslo.

Ernæringsfysiologen forklarer hvorfor det er viktig å kutte kjøttet.

- I 2022 skal bærekraft integreres i de nordiske kostrådene. I 2019 fikk vi den globale Eat-rapporten. Vi vet nå hva som er i tråd med rapporten i de nordiske landene og hva vi må jobbe videre med for å ha et bærekraftig system.

Eat-rapporten ble publisert i 2019. I rapporten kom det fram at for å leve bærekraftig, bør vi øke inntaket av grønnsaker og belgfrukter samtidig som vi kutter drastisk på hva vi spiser av kjøtt. To ganger i måneden var anbefalingen fra rapporten som 37 forskere fra hele verden sto bak.

- Begynner ikke med veps

Svendsen forklarer at vi generelt spiser mer rødt og prosessert kjøtt enn det som er anbefalt, og for lite grønnsaker, belgfrukter og nøtter. Helsedirektoratets anbefalinger er å ikke spise mer enn 500 gram rødt eller prosessert kjøtt i uken. Likevel er det langt fra mindre kjøtt til mer insekter i et vanlig norsk kosthold.

- Det er ingen som tenker at du skal begynne med å spise veps. Så her er det noe med å se på en ressurs som kan brukes på en bærekraftig måte for å øke næringsinnholdet i maten som blir anbefalt.

Belgfrukter er bra

Svendsen forteller om en konferanse hun var på nylig hvor det ble diskutert hva man vil spise hvis rødt kjøtt skal bort fra menyene hjemme.

- Det var hvitt kjøtt som nummer to, så kom fisk og vegetar. Insekter var ikke der. For veldig mange er spranget fra rødt kjøtt til vegetar stort, så insekter er ikke det nærmeste alternativet folk vil velge av seg selv med mindre man er veldig interessert.

- Hvorfor må akkurat kjøttet i kjøttkakene ryke ut og bli linsekaker?

- Belgfrukter har vist å ha en gunstig effekt på helse i forhold til rødt kjøtt. Det er overordnet. De aller fleste spiser for lite belgfrukter i forhold til kjøtt. Men jeg er litt usikker på om man skal starte med de gamle. Det er mange eldre vegetarianere som lever godt uten å spise kjøtt. For de som ikke har like god helse, eller har dårlig appetitt, da er det viktig at de får i seg tilstrekkelig næring. Hvis de ikke vil spise kjøttkaker med linser, er det viktig at de får tilbud om et næringsrikt alternativ.

Snik det inn

Svendsen understreker også at poenget med at kommunen sparer penger er vesentlig, og at det kan forsvares vitenskapelig.

- For helseperspektivet sin del er det ikke kjøttkaker som er mest proteinrikt. Men det ligger noe tradisjonelt der. For mange er det tradisjon å spise kjøttkaker med brun saus. Jeg er usikker på om det skulle vært linsekaker i stedet. Som klinisk ernæringsfysiolog ser jeg helt klart en helsegevinst ved å gi et vegetarisk alternativ til de som er friske og får i seg nok mat.

- Hva er triksene for å kutte ned på kjøtt i hverdagen?

- Når man lager gryteretter, taco eller spaghettisaus, ta halvparten kjøtt og halvparten linser. Eller bare bestem at en eller to dager i uka er vegetariske. Det kan være så enkelt som å spise supper, og at man bare tilsetter kikerter, hvite bønner eller lager linsesuppe. Det er et viktig poeng at det ikke er snakk om at man bare skal spise kinakål. Salat er stort sett vann, derfor er det viktig å spise belgfrukter til. Det er mange måter å få inn vegetarisk mat på. Du starter ikke med vegetarmat på julaften. Du sniker det inn.

Middelhavskosthold og krydder

Ernæringsfysiologen har selv spist vegetarmat i mange år og kommer med noen av sine tips til gode oppskrifter.

- Jeg startet selv med middelhavskosthold. De har mange gode retter med belgfrukter som smaker godt. New York Times har en side med oppskrifter hvor jeg får pushvarsler, og der er det alltid vegetariske retter. Yotam Ottolenghi er en kokk som har mange restauranter i London. Hans kokebok har blitt en favoritt. Noe av det viktigste med vegetar er at du er avhengig av rikelig med krydder. På samme måte som kjøtt, det smaker ingenting før det tilberedes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer