Raskere elsykler

Slik sykler du lovlig på super-elsykkel

Krever typegodkjenning, registrering og førerkort.

LOVLIG: Slik ser en Stromer 45 km/t-elsykkel ut når den er registrert og skiltet som moped. Foto: Marius Marker
LOVLIG: Slik ser en Stromer 45 km/t-elsykkel ut når den er registrert og skiltet som moped. Foto: Marius Marker Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange norske elsyklister ønsker at det skal gå litt fortere. Derfor trimmer de syklene sine selv.

Men å bruke en slik selvtrimmet sykkel på offentlig vei er ulovlig. Like ulovlig som å kjøpe ny elsykkel med kraftigere motor og bare bruke den, uten registrering og førerkort.

Likevel er det fullt mulig å være lovlydig borger og bruke en elsykkel som fremdeles hjelper deg å tråkke når farten passerer 25 kilometer i timen.

Dansk nesten-frislipp

Nylig kunne Dinside fortelle at danskene vurderer å slippe elsykler med 45 kilometersgrense løs på sykkelveiene.

Danskene vil likevel fortsatt følge EUs felles regelverk, selv om forslaget om prøveordning skulle gå igjennom i Folketinget.

Ifølge disse reglene skal de raskere elsyklene registreres som moped. Likevel er det rom for nasjonale variasjoner både når det gjelder hjelm, nummerskilt, forsikring, aldersgrenser, trafikkregler, førerkortbestemmelser og subsidieordninger.

I Norge er elsykler med 45-kilometersgrense plassert i motorvogngruppe L1e, som moped. Ingenting tyder på at dette blir endret til det første.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer