Elsykkel

Slik velger du riktig elsykkel

Dette må du tenke på før du kjøper.

HVA SKAL MAN VELGE: Elsykler kommer i mange former og fasonger. Dette er en klassisk bysykkel i retrostil fra Electra. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
HVA SKAL MAN VELGE: Elsykler kommer i mange former og fasonger. Dette er en klassisk bysykkel i retrostil fra Electra. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trenden med elsykler har for lengst nådd Norge og snart selges det flere elektriske enn tradisjonelle tråsykler her til lands. Elsyklene gjør det enkelt å forsere bakker og sykle lengre distanser uten at du blir like sliten, og utvalget av modeller i alle prisklasser er større enn noensinne.

Men et stort utvalg gjør det også vanskelig å bestemme seg, og det er her vår kjøpeguide skal gi deg en hjelpende hånd.

Ulike sykkeltyper

Det første du bør tenke på, er kanskje hva slags elsykkel du ønsker deg. De kommer i like mange fasonger og typer som vanlige sykler, som lastesykler, hybridsykler, terrengsykler, landeveissykler og foldbare, som er perfekt for pendlere som ønsker å ha med seg elsykkelen på tog eller T-bane.

På samme måte kan en elektrisk lastesykkel være det nærmeste du kommer en bilerstatter ettersom du har plass til småbarn og handleposene fra ukehandelen.

Det mest vanlig er nok by- og hybridsykler som ofte er utstyrt med dempegaffel, demper i setet eller store ballongdekk for litt ekstra komfort når du sykler i bymiljøer.

Samtidig blir elektriske terrengsykler både mer og mer populært, men vær obs på at du ikke kan ferdes fritt overalt, deriblant i nasjonalparker.

To ulike motortyper

Det finnes ulike typer motorer: Hjulmonterte (foran eller bak) og krankmonterte (altså montert ved pedalene).

Om man foretrekker motor på forhjul eller bakhjul, er en smakssak. Mens motor på forhjulet gir en dra-effekt, får man en får en skyve-effekt motor på bakhjulet.

Tips: Bakhjulsmontert motor gjør det mer komplisert å få av hjulet dersom du punkterer og må skifte eller lappe slange.

Vår erfaring er at det er best med krankmontert motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Vår erfaring er at det er best med krankmontert motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Krankmotorene er best, men også dyrest

Det beste og dyreste alternativet er derfor en senter-/krankmontert motor. Da får man hjelp direkte på pedalene, og kraften overføres via kjede til bakhjulet. Dette gir en større følelse av kraft og kontroll.

På bakhjulet (men ikke i kranken, for der sitter jo motoren) kan det her monteres tradisjonelt kjedegir. I tillegg kan hjulene utstyres med hurtigkobling, slik at de blir lette å ta av.

På de fleste elsykler kan du regulere hvor mye hjelp du får av motoren. Og jo mer hjelp den skal yte, jo mer strøm bruker den.

Hvor langt du kan sykle før du må lade opp, avhenger en stor del av terrenget og din egen sykkelstil.

Elsykkel-batteri

Er du lat og skal sykle langt, bør du derfor satse på et batteri med høyt Ah-tall (Ampere-time). De mest beskjedne batteriene kan ligge på rundt 7 Ah, mens de sprekeste kan ha hele 17-18 Ah. Det vanligste er rundt 10Ah, som ved normal bruk vil gi en rekkevidde på 5-6 mil.

Samtidig bør du også tenke på batteriets plassering, som oftest er midt på i nederøret eller under bagasjebrettet bak setet. Har du tenkt til å bruke elsykkelen som lastesykkel eller kommer til å ha mye vekt på bakdekket, bør du vurdere en elsykkel som har batteriet plassert i nederøret for bedre vektfordeling og stabilitet.

Du må også ta hensyn til batteriets spenning i volt (V). Om du ganger antallet volt (for eksempel 36V) med amperetimer (Ah), får du antallet watt-timer (Wh). Dette tallet forteller hvor mye energi batteriet leverer. Det er altså antallet wattimer som forteller oss hvor langt du kan sykle i forhold til effekten du får.

Et 24-voltsbatteri gir deg om lag en time på «full spiker» med en motor på 250 watt. Med 46 volt får du nesten to timer.

Batterier blir dårligere over tid, og de er relativt dyre (mellom 3000 og 6000 kroner) å erstatte. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du i kjøper et batteri som har bedre kapasitet enn det du tror du trenger i utgangspunktet.

Lading: Det er flere ting man bør være obs på når man lader batteriet til elsykkelen. Her får du 7 gode råd du bør følge. Video: Martin K. Størbu Vis mer

Bremser

Ettersom elsyklene er tyngre enn vanlige hybrid- og terrengsykler er det ekstra viktig å tenke på å ha gode bremser på plass. Her er det skivebremser som gjelder og det finnes to typer skivebremser: Mekaniske og hydrauliske.

Begge fungerer bra, men de dyrere hydrauliske bremsene gir en mer kontrollert og mykere nedbremsing, og det er disse du ofte finner på dyrere elsykler.

Ekstrautstyret

Alle sykler skal etter loven være utstyrt med lys foran og bak, refleks og ringeklokke (de detaljerte reglene finner du på Trygg Trafikk).

Altfor ofte ser vi likevel at butikkene selger sykler uten dette utstyret. Dermed blir det dessverre opptil kunden å montere det selv, eller be om at butikken gjør det.

Foldbare elsykler er spesielt populært blant pendlere. Foto: Martin Kynningsrud Størbu

Mange klarer seg med en ryggsekk når de er på sykkeltur eller sykler fram og tilbake til jobben. Andre vil gjerne ha med seg mer.

Da tenger du bagasjebrett, slik at du kan bruke sykkelvesker og dermed få vekta bort fra ryggen. Det siste er en fordel både når det gjelder din egen velvære (mindre svett på ryggen) og for balansens skyld.

Bagasjebrett er i de fleste tilfeller enkelt å montere selv. Det samme gjelder skjermer, som jo er en fordel å ha når det er vått og sølete på veien og du har på deg finstasen.

Vi har sett at enkelte butikker tar urimelig mye for å levere sykkelen med ekstrautstyret ferdigmontert. Sjekk hva det vil koste å kjøpe separat.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer