Elsparkesykkel-forsikring

Snart trenger du egen forsikring

Det kan bli dyrt å kjøre elsparkesykkel fremover.

KOSTBAR KJØRING: Over nyttår kan du bli straffet med bot om du bruker eller kjører en uforsikret elsparkesykkel. Foto: Shutterstock/NTB
KOSTBAR KJØRING: Over nyttår kan du bli straffet med bot om du bruker eller kjører en uforsikret elsparkesykkel. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Tidligere i år strammet Samferdselsdepartementet inn på elsparkesykkel-reglene. Det innebar at de små elektriske kjøretøyene ble omklassifisert fra sykkel til motorvogn, hvilket har fått en rekke følger.

For eksempel kan du nå miste førerkortet dersom du fyllekjører med elsparkesykler. Det er dessuten forbudt for barn under tolv år å kjøre elsparkesykkel, og det er påbud om bruk av hjelm for alle under 15 år.

Fra 1. september vil dessuten elsparkesykkel-utleierne få krav om ansvarsforsikring.

Det samme gjelder private eiere fra 1. januar.

Innboforsikring holder ikke

Frem til nå har innboforsikring kunnet dekke erstatningsansvar du kan pådra deg som privatperson for skade på annen person eller andres ting, også når du bruker en elsparkesykkel du leier.

– Når elsparkesykkel er omklassifisert til motorvogn med forsikringsplikt, utgår dermed ansvarsdekningen på innboforsikringen ved leie av elsparkesykkel, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If, sier at én positiv ting ved å innføre ansvarsforsikring for utleiefirmaer, er at forsikringsbransjen kan være med på å sette opp krav til utleier for å redusere risiko, for eksempel tidspunkter for utleie og krav til hjelm. Foto: If
Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If, sier at én positiv ting ved å innføre ansvarsforsikring for utleiefirmaer, er at forsikringsbransjen kan være med på å sette opp krav til utleier for å redusere risiko, for eksempel tidspunkter for utleie og krav til hjelm. Foto: If Vis mer

Som nevnt må alle private som eier en elsparkesykkel – eller andre små elektriske kjøretøy – ha ansvarsdekning for motorvogn etter 1. januar.

Fram til da vil en eventuell skade på annen person eller andres ting kunne være dekket på innboforsikringen.

– Vi i If og de andre forsikringsselskapene jobber nå med å lage nye forsikringsprodukter for privatpersoner for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy. If vil ha disse klare senere i høst, i god tid til årsskiftet, sier Clementz.

If samarbeider med flere utleieaktører for å få på plass ansvarsdekninger for utleie innen 1. september.

Tier øker ikke prisene

Talsperson i Tier, Julia Sandstø, sier til DinSide at selskapet har støttet denne lovendringen hele veien.

- Det er et helt nødvendig grep for å øke sikkerheten til brukere og ikke-brukere av elsparkesykler. Vi har ingen planer om å øke prisene for våre brukere, men dette avhenger av gode og fornuftige avtaler fra forsikringsselskapene. Med en knapp tidsfrist allerede 1. september, er det viktig at forsikringsselskapene ikke utnytter situasjonen bransjen vår står i. Bransjen kan slite med å inngå fornuftige avtaler med forsikringsselskapene slik situasjonen er nå, sier Sandstø til DinSide.

Talsperson i Tier, Julia Sandstø sier selskapet har støttet den nye lovendringen hva gjelder forsikringer hele veien. Foto: Espen Solli
Talsperson i Tier, Julia Sandstø sier selskapet har støttet den nye lovendringen hva gjelder forsikringer hele veien. Foto: Espen Solli Vis mer

Høye erstatningskrav

If er positive til at det kommer tiltak som kan bidra til å få ned antallet ulykker med elsparkesykler.

De tror imidlertid at myndighetene har et stort informasjonsarbeid foran seg for å få folk til å forstå viktigheten av denne lovpålagte ansvarsdekningen.

– Dette er en forsikringsdekning du må ha, i likhet med ansvarsdekning på bil eller moped, ellers bryter du kjøretøyforskriften og vegtrafikkloven – og kan få et oppgjør med politiet, sier han.

Hvis du ikke har ansvarsforsikring, vil du være personlig erstatningspliktig for alle materielle skader du måtte forårsake. Enda mer alvorlig er det hvis du forårsaker personskade.

– Da kan erstatningskravene komme opp i millionsummer, sier han.

Forsikringen kan bli dyr

Hvor mye selve forsikringen kommer til å koste, vil If foreløpig ikke si noe om, utover at prisen kan bli betydelig.

– Det er foreløpig ikke klart hva en slik ansvarsdekning vil koste for privatpersoner. Men den kan nok fort bli en betydelig sum, kanskje mer enn hva folk tenker seg. Det vil ikke bli slik at andre som har ansvarsdekning for motorvogn, bilister, mopedister, MC-førere og andre, skal dekke inn skader som skjer på elsparkesykkel. Litt forenklet sagt må forsikringskollektivet for elsparkesyklister bære kostnadene ved skader selv, utdyper Sigmund Clementz overfor DinSide.

På ansvarsdekningen via innboforsikring har det de siste årene vært noen titalls meldte skader til i If.

- Hovedårsaken til det relativt lave tallet er nok at de aller fleste personskader skjer på føreren av elsparkesykkelen, og det dekker ikke en ansvarsforsikring på innbo. Med ansvarsforsikring for motorvogn vil dette være dekket. Det er dessuten først og fremst ved alvorlige og invalidiserende personskader forsikring kommer inn i bildet, ikke ved skrubbsår og småbrudd som behandles på legevakten. Det har dessverre vært flere dødsulykker på elsparkesykkel i Norge, men så vidt jeg vet ikke på elsparkesykler for utleie, sier Clementz.

Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind Forsikring sier at de også jobber med et produkt for privatpersoner som vil være klart 1. januar neste år.

- Hvordan produktet kommer til å bli og med hvilke priser, er fremdeles under arbeid, sier Hofstad-Nielsen til DinSide.

- Når det gjelder utleiemarkedet, kommer ikke Fremtind til å gå inn med noen produkter her, avslutter hun.

Ikke sikkert du får forsikret

Nøyaktig hvor mange elsparkesykler som finnes rundt i norske hjem er uvisst. Elektronikkbransjen meldte i 2021 om et salg på litt over 200.000 små elektriske kjøretøy i løpet av årets første halvår.

Ifølge Tek.no kan det imidlertid oppstå utfordringer hva gjelder å få denne typen kjøretøy forsikret.

Elsparkesykler har nemlig hverken godkjennings- eller registreringsplikt. I stedet skal man kunne bruke kjøretøyets unike fabrikasjonsnummer for identifikasjon. Kravforskriften til liten elektrisk motorvogn sier at alle slike kjøretøy være «tydelig og varig merket».

I Norge er det imidlertid en del elsparkesykler som selges til privatpersoner som ikke er spesielt godt merket.

- Hvis manglende eller tvilsom merking betyr at kjøretøyet ikke enkelt kan identifiseres, kan det også bli vanskelig – eller rett og slett umulig – å få det forsikret. Da vil du ende opp med en elsparkesykkel som ikke lovlig kan brukes, og som derfor må parkeres for godt, skriver nettstedet.


Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer