Her til lands er det gjerne fredagen som er den store tacodagen.
I USA er det derimot tirsdagen den meksikanske klassikeren hylles og nytes.
Såpass stort er konseptet der, at to restauranter i mange måneder har kranglet om uttrykket «Taco Tuesday», altså «Taco-Tirsdag».
Like lenge har restaurantkjeden Taco Bell kjempet for at absolutt alle som serverer taco kan arrangere tirsdagstaco.
Etter flere heftige runder i retten, er tacokrangelen nå over. Det melder CNN.
Oppsto problemer
Det hele begynte da Taco Johns skulle starte en ny restaurant i New Jersey.
Taco Johns har hatt «Taco Tuesday» som varemerke siden 1989, i alle de 49 amerikanske delstatene de har drevet restaurantene.
Men, i den 50. delstaten, New Jersey, har en annen restaurant i flere tiår hatt «Taco Tuesday» som sitt slagord.
Da Taco John skulle etablere seg i New Jersey, krevde de enerett på varemerket.
Kravet slo ned som ei bombe i delstaten.

Gikk til retten
Årsaken var at restauranten Gregory's Restaurant and Bar i byen Somers Point, New Jersey, er viden kjent for sin «Taco Tuesday».
Helt siden 1979 har restauranten arrangert tacotirsdager.
På deres nettsider står det «Gregory's er fødestedet til Taco Tuesday».

Gregory's Restaurant and Bar gikk rettens vei for å beholde slagordet, men hadde ikke sjans mot tacogiganten.
Inn fra sidelinja kom også tacokjempen Taco Bell, som driver 6500 restauranter i 48 amerikanske stater.
De krevde at alle restauranter kan ha «Taco Tuesday» som varemerke, uten frykt for å bli slept til retten.
Gregory's Restaurant and Bar valgte til slutt å inngå et forlik med Taco Johns.

Sølte kaffe - får 33 millioner
- Trist
Gregory's Restaurant and Bar-medeieren sier til The Washington Post at det er trist.
Han sammenlikner saken med David som kjempet mot Goliat.
- De siste 40 åra har «Taco Tuesday» brakt Gregory's Restaurant and Bar mye stolthet. Å gi fra seg varemerket endrer ikke dette, men det gir andre i New Jersey samme mulighet til å bygge sine egne tradisjoner, og bidrar til å spre «Taco Tuesday» over hele New Jersey, sier han.
Taco Johns-direktør Jim Creel er fornøyde med forliket.
- Vi har alltid vært stolte av å være hjemmet til «Taco Tuesday», men å betale millioner av dollar til advokater for å forsvare varemerket vårt føles bare ikke riktig ut, sier han.

Nina (57) utsatt for frekk svindel: - Kjempeekkelt
- Frigjorde «Taco Tuesday»
Taco Bells markedssjef, Taylor Montgomery, er svært fornøyd med utfallet.
Det er kanskje ikke så rart - for nå kan også Taco Bell reklamere for «Taco Tuesday».
- Responsen vi har fått de siste månedene - siden vi tok grep for å frigjøre «Taco Tuesday» - er årsaken til at vi følte at det var verdt å frigjøre uttrykket i utgangspunktet, sier hun.

Ukjent oppgjør
Det er ikke kjent om Gregory's Restaurant and Bar og Taco Johns har inngått et økonomisk forlik.
En advokat som har spesialisert seg i varemerker og patenter forteller CNN at Gregory's Restaurant and Bar og Tacos rettsutgifter må ha kommet på over 100 000 dollar, altså over 1,1 millioner kroner.