En spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at 43 prosent av de som bruker elsparkesykler har kjørt i alkoholpåvirket tilstand.
Trygg Trafikk mener skadetallene fra legevakta i hovedstaden bekrefter tendensen, og jobber for en omklassifisering av elsparkesykkelen til motorkjøretøy - som dermed vil bety bruk av promillegrense for framkomstmiddelet.
Flest skader ved ruspåvirket kjøring
Trygg Trafikk sier til Dinside at TØIs spørreundersøkelse samsvarer godt med skadetall fra legevakten i Oslo, der størsteparten av de som møter opp på grunn av skader ved elsparkesykkelbruk, har skadet seg i ruspåvirket tilstand.
Christoffer Solstad Steen, senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, sier til Dinside at de tror tilgjengeligheten i hovedstaden har vært et bidrag, ettersom elsparkesyklene finnes «overalt» i den indre bykjernen.
- Det er viktig å huske på at det ikke er lov å kjøre beruset selv om det ikke er en promillegrense, påpeker han.
Frode Andreassen, seksjonleder ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, sier til Dinside at de ikke sitter på statistikk vedrørende problematikken rundt elsparkesyklister og alkoholbruk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger