Trafikkregler for elsparkesykkel

- Terskelen for å bruke dem i rusa tilstand er for lav

En spørreundersøkelse viser at mange tar sjansen på å kjøre elsparkesykkel etter inntak av alkohol. Trygg Trafikk sier skadetall viser samme tendens.

ØNSKER OMKLASIFISERING: Trygg Trafikk ønsker at elsparkesykkel skal defineres som motorkjøretøy, for klarere regler i trafikken. Foto: NTB
ØNSKER OMKLASIFISERING: Trygg Trafikk ønsker at elsparkesykkel skal defineres som motorkjøretøy, for klarere regler i trafikken. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at 43 prosent av de som bruker elsparkesykler har kjørt i alkoholpåvirket tilstand.

Trygg Trafikk mener skadetallene fra legevakta i hovedstaden bekrefter tendensen, og jobber for en omklassifisering av elsparkesykkelen til motorkjøretøy - som dermed vil bety bruk av promillegrense for framkomstmiddelet.

Om undersøkelsen

TØI har gjennomført en nettbasert spørreundersøkelse sommeren 2020 hvor både brukere og ikke-brukere av elsparkesykkel har deltatt. I alt 865 personer ble rekruttert via Facebook og utgjør det TUI kaller et bekvemmelighetsutvalg, som TØI påpeker ikke er representativt for befolkningen.

I tillegg til at 43 prosent av de som svarte har hatt promille ved kjøring av elsparkesykkel, ser de det dessuten som lite sannsynlig å bli stanset i promillekontroll. At mannlige brukere av elsparkesykkel kjørte oftere i alkoholpåvirket tilstand enn kvinnelige er et annet funn i spørreundersøkelsen.

Flest skader ved ruspåvirket kjøring

Trygg Trafikk sier til Dinside at TØIs spørreundersøkelse samsvarer godt med skadetall fra legevakten i Oslo, der størsteparten av de som møter opp på grunn av skader ved elsparkesykkelbruk, har skadet seg i ruspåvirket tilstand.

Christoffer Solstad Steen, senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, sier til Dinside at de tror tilgjengeligheten i hovedstaden har vært et bidrag, ettersom elsparkesyklene finnes «overalt» i den indre bykjernen.

- Det er viktig å huske på at det ikke er lov å kjøre beruset selv om det ikke er en promillegrense, påpeker han.

Frode Andreassen, seksjonleder ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt, sier til Dinside at de ikke sitter på statistikk vedrørende problematikken rundt elsparkesyklister og alkoholbruk.

- Men vi erfarer at dette forekommer. Naturlig nok er det på nattestid i helgene i sentrumsnære strøk at dette skjer hyppigst, sier Andreassen til Dinside.

Kan gi fengsel

Andreassen i Oslo politidistrikt bekrefter at det ikke er en promillegrense for elsparkesykkel på lik linje med vanlig sykkel Derimot er det vegtrafikklovens paragraf 21 som regulerer dette.

Denne loven sier at «ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter».

Andreassen sier videre at dette er skjønnsmessig, men et vesentlig vurderingsmoment hvis elsparkesyklisten har vært innblandet i en ulykke.

- Hvis det kan bevises at elsparkesyklisten/syklisten ikke anses skikket er den typiske straffen bøter, men brudd på vegtrafikkloven kan gi fengsel inntil ett år avhengig av lovbruddets karakter, forteller Andreassen.

Ønsker omklassifisering

Både de som bruker elsparkesykkel og de som ikke gjør det mener det er lite sannsynlig å bli stanset i fartskontroll eller promille­kontroll på en typisk tur med elsparkesykkel.

Trygg Trafikk mener tallene tyder på at terskelen for å bruke elsparkesykkel i rusa tilstand er lav.

- Det kan skape problemer for personen selv, og gi store store samfunnskostnader. Vi anbefaler sterkt å styre unna kombinasjonen alkohol og elsparkesykkel, understreker han.

Trygg Trafikk mener det er på tide med en omklassifisering av elsparkesykkelen, fra sykkel til motorvogn.

- Da vil det være lettere å innføre promillegrense i tillegg til en del andre reguleringer, påpeker han, som for eksempel et krav om bruk av hjelm.

Han viser til at sammenlignet med sykkel og elsykkel, er elsparkesykkelen den eneste som kun er drevet av motorkraft, som argument for en omklassifisering.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer