Buddy Bike sX1

TEST: Et råskinn

Buddy sX1 har nesten alt vi drømmer om i en elsykkel, men den er ikke perfekt.

BUDDY SX1: Norske Buddy og Eker Design har samarbeidet om designen på nye Buddy sX1. Foto: Martin Gramnæs
BUDDY SX1: Norske Buddy og Eker Design har samarbeidet om designen på nye Buddy sX1. Foto: Martin Gramnæs Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norske Buddy Bike imponerte oss veldig med den foreløpige toppmodellen, Buddy D1, da vi testa den i mars. Lavt innsteg, kraftig motor og god rekkevidde til en grei pris, gjorde at vi trillet terningkast fem.

Denne gangen har vi kikket nærmere på Buddy Bikes kommende sykkel, som stiller i en helt annen klasse enn selskapets andre elsykler. Nemlig sX1, som er designet i samarbeid med norske Eker Design.

Mens du får Buddy D1 til snaut 30 000 kroner, starter sX1 på 35 000 kroner. Toppmodellen, som vi har testa, koster nærmere 70 000 kroner.

Per dags dato er det ikke Buddy sX1 tilgjengelig i butikken, men du kan sette deg på en reservasjonsliste for deretter å konfigurere din modell når Buddy åpner for bestilling. Planlagt lansering er i år.

Buddy Bike sX1

Det høres selvsagt mye ut å bruke såpass mye penger på «bare en elsykkel», men for mange – inklusiv undertegnede – har elsykkelen for lengst erstattet bilen, slik at det ikke lenger er uvanlig at mange blar opp såpass mye. Snarere tvert imot.

For å oppsummere toppmodellen i korte trekk:

  • Sachs-motor med dreiemoment på 112 Newtonmeter (Nm)
  • batteri fra BMZ på 650 wattimer og 48 volt
  • lukket girsystem fra Rohloff
  • beltedrift fra Gates Carbon Drive
  • Shimano XT-Deore hydrauliske skivebremser
  • ramme i karbonfiber
  • 29"-dekk som håndlages av selskapet Sandmann
  • demper i både styret og setet, som gjør at du ikke savner dempegaffel i hvert fall ikke når du sykler i bymiljø.

Samarbeidet mellom Eker Design og Buddy Bike har vist seg å bære frukter, for sX1 er en skikkelig stilig, velbygd og overraskende lett elsykkel. Buddy sX1 kommer i flere fargealternativer. På høsten i fjor testa vi en grønn med svarte detaljer, mens i påska syklet vi rundt på en rød modell med svarte detaljer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer