Buddy Bike sX1

TEST: Et råskinn

Buddy sX1 har nesten alt vi drømmer om i en elsykkel, men den er ikke perfekt.

BUDDY SX1: Norske Buddy og Eker Design har samarbeidet om designen på nye Buddy sX1. Foto: Martin Gramnæs
BUDDY SX1: Norske Buddy og Eker Design har samarbeidet om designen på nye Buddy sX1. Foto: Martin Gramnæs Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norske Buddy Bike imponerte oss veldig med den foreløpige toppmodellen, Buddy D1, da vi testa den i mars. Lavt innsteg, kraftig motor og god rekkevidde til en grei pris, gjorde at vi trillet terningkast fem.

Denne gangen har vi kikket nærmere på Buddy Bikes kommende sykkel, som stiller i en helt annen klasse enn selskapets andre elsykler. Nemlig sX1, som er designet i samarbeid med norske Eker Design.

Mens du får Buddy D1 til snaut 30 000 kroner, starter sX1 på 35 000 kroner. Toppmodellen, som vi har testa, koster nærmere 70 000 kroner.

Per dags dato er det ikke Buddy sX1 tilgjengelig i butikken, men du kan sette deg på en reservasjonsliste for deretter å konfigurere din modell når Buddy åpner for bestilling. Planlagt lansering er i år.

Buddy Bike sX1

Det høres selvsagt mye ut å bruke såpass mye penger på «bare en elsykkel», men for mange – inklusiv undertegnede – har elsykkelen for lengst erstattet bilen, slik at det ikke lenger er uvanlig at mange blar opp såpass mye. Snarere tvert imot.

For å oppsummere toppmodellen i korte trekk:

  • Sachs-motor med dreiemoment på 112 Newtonmeter (Nm)
  • batteri fra BMZ på 650 wattimer og 48 volt
  • lukket girsystem fra Rohloff
  • beltedrift fra Gates Carbon Drive
  • Shimano XT-Deore hydrauliske skivebremser
  • ramme i karbonfiber
  • 29"-dekk som håndlages av selskapet Sandmann
  • demper i både styret og setet, som gjør at du ikke savner dempegaffel i hvert fall ikke når du sykler i bymiljø.
Bremsene fra Shimano gir deg god kontroll. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Bremsene fra Shimano gir deg god kontroll. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Samarbeidet mellom Eker Design og Buddy Bike har vist seg å bære frukter, for sX1 er en skikkelig stilig, velbygd og overraskende lett elsykkel. Buddy sX1 kommer i flere fargealternativer. På høsten i fjor testa vi en grønn med svarte detaljer, mens i påska syklet vi rundt på en rød modell med svarte detaljer.

En fiffig detalj er at «trekanten» med ramma og nederøret har et refleksbelegg noe som gjør sykkelen mer synlig i trafikken.

Elsykkelen har det vi kaller lavt innsteg, så den har ikke den horisontale rammen slik som tradisjonelle «herresykler». Dermed er det enkelt å stige på og av sykkelen. Dette er en design vi liker svært godt, og som det bare kommer til å bli mer og mer av.

Batteriet veier 4,4 kilo og er integrert i nederøret. Det kan lades mens det sitter der, eller så kan du ta det ut og lade det eksternt. Ladetida er rundt 3,5 timer, og rekkevidda er 40–100 kilometer avhengig av føre og temperatur.

Ellers er det verdt å nevne at sX1 leveres med bjelle, refleks og lykt foran og bak (det manglet på testmodellen), samt bagasjebrett, hvis du ønsker det.

Som du kan se av bildene, har ikke sX1 dempegaffel foran, men i stedet har den demper i styret og setet, samt tjukke dekk, som etter vår erfaring med noen mil i marka gjør det forholdsvis komfortabelt å sykle også der. Selv om det alltid vil være bedre med skikkelig dempegaffel.

Buddy sX1 leveres med demper i setet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Buddy sX1 leveres med demper i setet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Sparer ikke på noe

Med sX1 virker det som om at Buddy har laget sin elektriske «drømmesykkel» innenfor en viss prisramme uten at det skal gå ut over egenskapene og utstyret.

Det gjenspeiles i det populære hydrauliske bremsene Deore XT fra Shimano, som er kraftige samtidig som de gir deg god kontroll over oppbremsingen, slik at du kan bremse hardt med forbremsen uten at du risikerer at sykkelen tipper framover.

Girsystemet på testmodellen leveres av Rohloff med beltedrift fra Gates Carbon Drive. Hva som er best av kjede og belte kan sikkert diskuteres i det uendelige, men i hovedsak krever beltedrift mindre vedlikehold, ingen smøring og har bedre holdbarhet – samtidig er prisen er noe høyere enn med kjede. Et kjede er derimot mer effektivt enn et belte.

Vi ble ikke helt venn med vrigiret. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Vi ble ikke helt venn med vrigiret. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Rohloff-giret har 14 gir og er av høy kvalitet, men det krever litt tilvenning. Mens du girer anbefaler Buddy at du trår litt bakover, kanskje en kort centimeter, før du tråkker framover igjen for mest mulig sømløs giring. Stopper du ikke å tråkke, vil du merke at giringa ikke glir like lett.

Du kan selvsagt gire raskt ned fra ellevte til femtegir når du stopper opp.

Det er også girintervallet vi stort sett har ligget på: femte når sykkelen står stille, åttende eller niende i oppoverbakker og ellevte på flatmark.

Vi er likevel litt usikre på om valg av vrigir er det beste framfor triggergir eller elektroniske, og vi merker at presisjonen ikke er like god som på disse. Spesielt med hansker på kan det være litt utfordrende å få god tak rundt vrigiret. Det er selvsagt snakk om tilvenning og også en smakssak – noen liker vrigir, andre triggergir, altså spaker, eller elektronisk, mens noen like alle tre.

PS. I tillegg til Rohloff, kan Buddy sX1 også konfigureres med gir fra norske Kindernay. Buddy planlegger også en «single speed»-modell.

Her går det i beltedrift. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Her går det i beltedrift. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Fenomenal motorkraft

Det som er blant det mest spennende med sX1, er Buddys implementasjon av en adapterløsning for motor, slik at du med tida kan bytte ut med en ny og kraftigere fra produsenter som Bosch og Bafang.

Noe som betyr at elsykkelen er en modell du kan få stor glede av i lang tid framover.

Per nå kan sX1 konfigureres med tre ulike motorer fra et Bosch-alternativ på 85 Nm dreiemoment og Bafang M500 på 90 Nm, samt kraftige Sachs på hele 112 Nm. Med sistnevnte kan vi nesten garantere at du, uansett kondisjonsnivå, kommer deg opp de tøffeste sykkelbakkene i Norge.

Vi har som nevnt testa toppmodellen, som er utstyrt med Sachs-motoren, og ytelsen er faktisk helt fenomenal. Motoren er kraftig nok til å yte mer enn begrensninga på 25 kilometer i timen som vi har i Norge, men inntil videre hjelper den bare opp til den magiske grensa.

Sykkelkomputeren er enkel og har god lesbarhet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Sykkelkomputeren er enkel og har god lesbarhet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Elsykkelen har fire assistansenivåer, der du i hovedsak vil ligge mellom nivå én, to og tre på flatmark og i tøffere bakker. Vi opplever at nivå én er mest hvis du ønsker å spare strøm eller bidra mer med egen muskelkraft, mens på nivå 4 er det full fart opp bakkene. Her kan du også fint holde over 27 kilometer i timen på flatmark uten å anstrenge deg altfor mye.

Og takket være den kraftige motoren, er dette en elsykkel som du kan sykle med året rundt uten å bli sliten av tungt snøføre eller bratte oppoverbakker på vei hjem fra en slitsom arbeidsdag. De siste 50 høydemeterne hjem fra trening tar 20 sekunder kortere å bestige med sX1 sammenliknet med den private elsykkelen hvis motor er på 60 Nm – det er i en bakke på snaut 800 meter.

Apropos bakker. Ved bakkesykling er vår erfaring er at det er best å sette sykkelen i riktig gir nederst i bakken, ettersom man mister litt av momentet når man må stoppe å tråkke for å gire. Om du ikke allerede er på høyeste assistansenivå, er det nok lurere å ligge på samme gir og øke motorhjelpen for en jevnere fart opp bakkene.

Du endrer assistansenivået med å trykke på de store piltastene og velger visning med de to andre knappene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Du endrer assistansenivået med å trykke på de store piltastene og velger visning med de to andre knappene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Konklusjon

Av de elsyklene vi har testa så langt, er det Buddy Bike sX1 som er det nærmeste vi har kommet en ren bilerstatter. Det skyldes i hovedsak motoren, som tar oss opp de brattere bakkene uten at vi blir slitne.

Modellen vi har testa er også velutstyrt med solide XT-Deore Shimano-bremser, lukket girsystem fra Rohloff med beltedrift fra Gates Carbon Drive, demper både i styre og sete, samt standardutstyr som bjelle, lys og reflekser.

Valget av karbonkompositt er også veldig interessant. Ikke bare er det et gjenvunnet materiale og får nytt liv som sykkelramme, det er også sterkt og lett, slik at totalvekta på sykkelen (rundt 26 kilo) holdes lav uten at det går ut over byggekvaliteten.

Faktisk er det eneste vrigiret som trekker litt ned for vår del. Det er absolutt en smakssak, men vi skulle gjerne sett spaker eller elektronisk gir på en så premium sykkel.

Ellers kan vi ikke gjøre annet enn å anbefale Buddy Bike sX1 til dem som trenger en sykkel med veldig god motorkraft, som er velbygd med solide bremser og som kan brukes året rundt.

Dette er en elsykkel du vil få mye glede av framover.

Oppdatert 1. mai med riktig informasjon om rekkevidde.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer