Electra Townie Go! 8i

TEST: Gjennomført fra topp til tå

Electra skuffer oss sjeldent. Townie Go! 8i er en elsykkel du vil få glede av hele året, men husk piggdekk om vinteren.

ELECTRA TOWNIE GO! 8I: Den høyreiste sittestillingen er noe som kjennetegner Electras elsykler. Foto: Privat
ELECTRA TOWNIE GO! 8I: Den høyreiste sittestillingen er noe som kjennetegner Electras elsykler. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter en litt kjedelig desembermåned, i hvert fall for oss som liker at det er litt kaldt ute og at det snør om vinteren, har gradestokken krøpet i full fart nedover etter årsskiftet.

Mange parkerer sykkelen for sesongen når kulda kommer fykende inn over landet, men det er det på ingen måte grunn til. Riktig bekledning (følg gjerne trelagsprinsippet) og gode piggdekk gjør at du kan utvide sykkelsesongen til å vare hele året.

For undertegnede varer sykkelsesongen fra 1. januar til 31. desember, som er en av grunnene til at du kan lese en test av en elsykkel nå i februar.

Electra Townie Go! 8i

Electra har blitt en aktør å regne med i elsykkelsegmentet. På vårparten i fjor testet vi Electra Townie Path Go! 10D, og vi lot oss begeistre såpass at vi vegret oss for å levere den tilbake til Sykkelpikene, som også har lånt oss Townie Go! 8i.

Dette er en elsykkel som ligger et par klasser under Path Go!10D, som betyr litt mindre kraftig motor/batterikapasitet og ikke samme gir og bremser. Sykkelcomputeren er heller ikke like avansert.

TOWNIE GO! 8I: Vi kan ikke si noe annet enn at vi digger stilen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
TOWNIE GO! 8I: Vi kan ikke si noe annet enn at vi digger stilen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Noe som derimot er forholdsvis likt mellom begge, er den ikoniske Electra-designen som sier at ja, dette er en bysykkel.

Her sitter du godt og oppreist på et forholdsvis stort sykkelsete, og du kan plante beina i bakken uten å trå av setet – det liker vi. Den oppreiste stillingen gjør at vi får bedre overblikk av omgivelsene, noe som er høyst viktig i bymiljøer, men også får med oss alle blikkene som sendes i vår retning når vi kommer syklende på denne stilige sykkelen.

En ting vi ikke liker, er den knotete støtten Electra har gått for. Støtten er i samme omvendt V-stil som på motorsykler, der du skyver støtten ned med foten og vipper sykkelen mot deg for å støtte den. Det er tungt og ikke føles det spesielt stødig heller.

MOTORSYKKELSTØTTE: Electra imponerer ikke med denne støtten. Nei, tvert imot. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
MOTORSYKKELSTØTTE: Electra imponerer ikke med denne støtten. Nei, tvert imot. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Gjennomført design

Vår testmodell er svart, som matcher med den brune logoen på nederøret, men også det brune setet, holkene og også dekkene, som gjør sykkelen svært gjennomført. Et uttrykk som bare styrkes med intern kabling.

Du får den også i olivengrønn, med tilsvarende brune dekk og sete.

Ellers er sykkelen godt utstyrt med ringeklokke og både front- og baklykt fra fabrikk, i tillegg til et kjekt bagasjebrett med integrert MIK-feste, samt sykkelcomputer.

Sykkelcomputeren Bosch Purion er av det enkle slaget, men samtidig svært lett anvendelig. Skjermen er tydelig, noe som hjelper godt med i det sterke sollyset, og har store og tydelige tall og bokstaver som gir god oversikt over hastighet, rekkevidde, distanse og den salgs.

Assistansenivået styrer du via to store pluss- og minusknapper på venstre side, men her det ikke snakk om noen smarte funksjoner som de dyrere modellene til Bosch, som SmartphoneHub.

BOSCH PURION: Sykkelkomputeren er av det ekle slaget, men den gjør jobben. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BOSCH PURION: Sykkelkomputeren er av det ekle slaget, men den gjør jobben. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Gode dekk til asfalt

De 26 tommer store Schwalbe Fat Frank-dekkene er 2,35 tommer brede og er litt grovere enn vanlige asfaltdekk, men er på ingen måte beregnet på bruk i terrenget.

Vi merker det kan glippe litt i svinger med litt høy fart på løs grus, men opplevde til gjengjeld at de leverte i nysnøen på veiene opp, ned og rundt om i Drammen. Men, hold dem langt unna isen.

Så er ikke Electra Townie Go! 8i en terrengsykkel heller, selv om du fint kan sette på terrengdekk og ha det trivelig på grusvei, men det er ikke mye demping å spore.

På styret finner du et femtrinns vrigir, som alltid gir meg minner om sykler jeg hadde som barn og som ofte kan være litt seige, og ikke akkurat oser kvalitet. Her foretrekker vi vanlig klikkgiring syv dager i uka.

Det mest positive her er den trinnløse giringen som gjør at du fint kan veksle fra femte- til førstegir når sykkelen står i ro.

VRIGIR: Vi savner klikkgiring som vi føler er mer solid og gir bedre respons. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
VRIGIR: Vi savner klikkgiring som vi føler er mer solid og gir bedre respons. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

For eksempel når du stanser på rødt lys.

En ting som kan virke litt uvanlig, er at du ikke kan tråkke rundt på pedalene mens du girer, noe som kan være en prøvelse i tyngre motbakker, men er noe man fint venner seg til.

Ellers er elsykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano, som sørger for en solid, men myk oppbremsing, både på vått føre og når du har litt høy fart.

Kraftig nok motor

Electra Townie Go! 8i er utstyrt med Bosch-motoren Active Line Plus, som plasseres seg sånn omtrent i midtsegmentet. Den er på 250 watt og 45 Newtonmeter (Nm), til sammenlikning med Performance Line-motoren til Path Go! 9D med sine 65 Nm.

Active Line Plus er paret i tospann med det 400 Wh/36 V store batteriet som er plassert utenpå nederøret, og er dermed ikke integrert som for eksempel på Merida espresso 700 og nevnte Path Go! 9D.

Et integrert batteri ser mer elegant ut, men det eksterne er noe lettere å nappe ut.

Motoren har fem modier: av, eco, sport, touring og turbo, der vi i hovedsak ligger og cruiser i sport eller touring på flatmark, og veksler over til eco i flate partier når vi nærmer oss tomt batteri eller turbo når bakken er i det bratteste laget og det er tungt selv på førstegir.

Alt i alt er vi fornøyd med ytelsen til Active Line Plus-motoren, og den er kraftig nok for den gjengse nordmann, men vi merker at den ikke takler de tyngste bakkene i Drammen like godt som den kraftigere Performance Line-modellen, som forventet.

Kanskje det vi liker aller best med motorene til Bosch, er at de er relativt kvikke og kan opprettholde god ytelse over lengre tid. Og det selv i kulda, selv om vi merker at både rekkevidden og motorytelsen får seg en liten knekk når det er tosifret antall minusgrader ute.

Spesielt rekkevidden blir betraktelig verre om el-sykkelen står utendørs når den ikke er i bruk, så lagre det helst innendørs.

Apropos rekkevidde: Electra anslår en rekkevidde på 80–100 kilometer under blandet kjøring og varierte forhold, og opptil 170 kilometer under optimale forhold, som vi antar er i eco-modus på flatmark uten motvind.

Mellom 80 og 100 kilometer er nok det som er mest realistisk å regne med. I løpet av vår testperiode lå rekkevidden på alt fra 60 til 90 kilometer, og det avhenger mye av terrenget og forholdene vi sykler i.

Electra Townie Go! 8i

Årsmodell 2020
Totalvekt24 kg
BatteriBosch 400 Wh
Ladetid3,5 timer
RammematerialeAluminium-alloy. 6061-T6, Flat Foot Technology
MotorBosch Active Line Plus
Effekt250 watt, 45 Nm
Rekkevidde Min60 km
Rekkevidde Max90 km
DekkSchwalbe Fat Frank
Dekkstørrelse26” x 2.35
GirShimano Nexus
DisplayBosch Purion
BagasjebrettJa
Veiledende pris32 000 kroner

Konklusjon

Electra lager noen av de stiligste elsyklene på markedet, og Townie Go! 8i er intet unntak.

Designen er gjennomført fra topp til tå og bakhjul til forhjul, som blander retro bysykkel med dette årtusenet.

Det som plager oss mest med sykkelen, er i hovedsak den tungvinte støtte-løsningen og at en sykkel av dette kaliberet burde ha noe annet enn klikkgir – det trekker ned det ellers så gode kvalitetsinntrykket et lite hakk.

På Townie Go! 8i sitter du høyt og godt og får godt overblikk i travle bymiljøer, og ettersom pedalene er diagonalt nedenfor deg, trenger du ikke å hoppe av setet for å plante beina i bakken.

TEST: Gjennomført fra topp til tå

Bosch-motoren er kraftig nok for de tøffeste bakkene vi har testet, men her kan det som oftest være lurt å ta en testrunde før du eventuelt kjøper.

Som med den dyrere Townie Path Go! 10D, kan vi ikke gjøre noe annet enn å anbefale Townie Go! 8i. Her får du mye sykkelmoro for pengene.

Testresultat

Electra Townie Go! 8i

– Kraftig motor
– God rekkevidde
– Gjennomført og elegant design
– Tydelig og lettlest komputer
– Komfortabelt sete
– Bagasjebrett, lykter og ringeklokke medfølger

– I hovedsak kun for asfalt
– Knotete støtte
– Vrigir føles ikke like solid som vanlig

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer