Interessen for elsykler har økt betraktelig de seineste åra, som blant annet kan tilskrives storbyenes satsing på å tilrettelegge for syklister.
I takt med at interessen har økt, har det også dukket opp norske elsykkelprodusenter som konkurrer med giganter som Merida og Riese & Müller om kundene, og nå har vi testa to av syklene til norske Elife og Buddy Bike.
Buddy er et forholdsvis kjent navn her til lands – det er samme selskap som produserte Buddy Electric tidlig 2000-tall, men som nå satser fullt på elektriske sykler – mens Elife er relativt ferske med rundt 7 år på baken.
Buddy mot Elife
Syklene vi har testa er Buddy Bike D1 og Elife Svane II som er to tradisjonelle bysykler med oppreist sittestilling. De har mange felles egenskaper, som Bafang-motor på rundt 80 newtonmeter, et batteri på 672 wattimer og en prislapp på snaut 30 000 kroner.
Utseendemessig vil du også se at det er flere likheter uten den tradisjonelle horisontale rammen. Før ble slike sykler som «herresykler» mens sykler uten ramme ble omtalt som «damesykler».
Slik er det ikke lenger, og det er høyt og lavt innsteg som gjelder. Buddy D1 og Elife Svane II er med andre ord sykler med lavt innsteg, som er helt topp når du skal av og på sykkelen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger