Elsykkel

TEST: Norsk duell

Buddy Bike og Elife er to spennende elsykkelprodusenter.

BUDDY BIKE D1 MOT ELIFE SVANE II: Med en prislapp på snaut 30 000 kroner er både Buddy Bike og Elife solide kjøp. Foto: Privat
BUDDY BIKE D1 MOT ELIFE SVANE II: Med en prislapp på snaut 30 000 kroner er både Buddy Bike og Elife solide kjøp. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Interessen for elsykler har økt betraktelig de seineste åra, som blant annet kan tilskrives storbyenes satsing på å tilrettelegge for syklister.

I takt med at interessen har økt, har det også dukket opp norske elsykkelprodusenter som konkurrer med giganter som Merida og Riese & Müller om kundene, og nå har vi testa to av syklene til norske Elife og Buddy Bike.

Buddy er et forholdsvis kjent navn her til lands – det er samme selskap som produserte Buddy Electric tidlig 2000-tall, men som nå satser fullt på elektriske sykler – mens Elife er relativt ferske med rundt 7 år på baken.

Elife er et av flere norske selskaper som lager elsykler. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Elife er et av flere norske selskaper som lager elsykler. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Buddy mot Elife

Syklene vi har testa er Buddy Bike D1 og Elife Svane II som er to tradisjonelle bysykler med oppreist sittestilling. De har mange felles egenskaper, som Bafang-motor på rundt 80 newtonmeter, et batteri på 672 wattimer og en prislapp på snaut 30 000 kroner.

Utseendemessig vil du også se at det er flere likheter uten den tradisjonelle horisontale rammen. Før ble slike sykler som «herresykler» mens sykler uten ramme ble omtalt som «damesykler».

Slik er det ikke lenger, og det er høyt og lavt innsteg som gjelder. Buddy D1 og Elife Svane II er med andre ord sykler med lavt innsteg, som er helt topp når du skal av og på sykkelen.

Bafang-komputeren har en kjekk bryter for lys, justere motorkraft og veksle mellom informasjon som vises på skjermen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Bafang-komputeren har en kjekk bryter for lys, justere motorkraft og veksle mellom informasjon som vises på skjermen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Den eneste, lille ulempen med dette er at det er noe vanskeligere å låse sykkelen rundt en stolpe siden nederøret er relativt mye tykkere enn rammen, men ellers syns jeg er lavt innsteg å foretrekke i de fleste andre situasjoner.

Som nevnt, sitter du også godt og oppreist på komfortable sykkelseter, og du kan plante beina i bakken uten å trå av setet – det liker vi. Den oppreiste stillingen gjør at vi får bedre overblikk av omgivelsene, noe som er høyst viktig i trafikkerte bymiljøer,

Buddy Bike D1 kommer i to varianter, komfort og sport, der vi har testa den førstnevnte. Den har et bredere sete og et buet styre.

Begge har for øvrig en enkel og stilren design der kanskje Svane II skiller seg mest ut i mengden med et litt røffere tofarget design og bredere dekk.

Spesifikasjoner

ELSYKKEL Buddy Bike D1 Elife Svane II
Årsmodell20212021
Batteri672 Wh 48V/14ASamsung 672 Wh 48V/14A
MotorBafang M420Bafang M420.S
Effekt80 Nm85 Nm
DekkReTyre OneMaxxis Pace
Dekkstørrelse28x1,6027,5*2,1
GirSRAM GX 10-girShimano Altus 9 gir
DisplayBafang DP.C18 CANBafang DP.C18 CAN
BagasjebrettJaJa, påsveiset
Veiledende pris29 900 kr29 800 kr

To ganger Bafang

På spesifikasjonslista vil du sikkert legge merke til at begge har en M420-motor fra Bafang, men at Svane II har en S på slutten. Buddys Bafang har et dreiemoment på 80 newtonmeter, mens Elife er faktisk høyere på 85.

Det skyldes at Elife har samarbeidet med Bafang for å få litt ekstra kraft ut av motoren, som da tilsvarer 5 newtonmeter. Om vi merker forskjell? Nja, med sportsmodusen til Elife går det litt lettere opp bakken, og hovedforskjellen er kanskje den at vi merker at M240.S drar med over tid i lengre oppoverbakker.

Begge er for så vidt kraftige, men jeg merker ikke en enorm forskjell fra den private elsykkelen hvis motor er på 60 Nm.

Nesten like motorer, men også tilsvarende batterier, finner du i de to «norske» elsyklene. Det er på solide 672 kWt (48 volt/14 ampere) og gjør at du kan sykle drøyt 100 kilometer mellom hver lading, viser våre tester.

Da har vi syklet i variert terreng i Drammen – både på flata og i bakker – med motorhjelpa mellom tre og fem, der fem altså er maksimalt.

Ettersom syklene ble testa på seinhøsten og tidlig vinter i fjor, fikk vi også muligheten til å undersøke rekkevidda ved minusgrader, og den faller drastisk. Faktisk ble rekkevidda halvert til rundt 50 kilometer i minusgrader, så her ble det viktig å lade opp batteriet på et tidligere stadium enn ved plussgrader.

En ting som er litt skuffende, er at Buddy Bike D1 plutselig bare kan slutte å gi kraft i de tyngre bakkene når det gjenstår rundt 15–20 prosent på batteriet og det står at det er god rekkevidde igjen.

Til DinSide forteller Buddy Bike at dette er en innebygget funksjon for å beskytte batteriet når det er lite strøm igjen.

Både Buddy Bike D1 og Elife Svane II er utstyrt med Bafang-motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Både Buddy Bike D1 og Elife Svane II er utstyrt med Bafang-motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Både Buddy Bike D1 og Elife Svane II er utstyrt med Bafang-motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Både Buddy Bike D1 og Elife Svane II er utstyrt med Bafang-motor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Utstyrsliste

Både Elife og Buddy kommer velutrustet ut av esken med påkrevde tilbehør som lys og ringeklokke, samt integrert støtte og et kjekt bagasjebrett. Her bør du likevel være obs på at ingen av dem er etter MIK-standarden, som betyr at MIK-vesker og -bager ikke passer.

Ytterkanten på bagasjebrettene er også mye tykkere enn dem som er etter MIK-standarden. Dog er det mulig å kjøpe en MIK-adapter for å feste kompatibelt utstyr.

Komfortutgaven av Buddy Bike D1 kommer også med integrert demper i setet for litt ekstra komfort.

En fiffig funksjon med lysene er at de går automatisk når det er mørkt, for eksempel om kvelden eller når du sykler inn i en tunnel.

Ettersom begge leveres med Bafang-motor, er sykkelcomputerne også identiske, og Bafangs løsning er både enkel og god, og gir sedvanlig informasjon som hastighet, distanse, batteristatus, klokkeslett og motornivå.

Begge syklene er i forskriftsmessig stand med bjelle og lys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Begge syklene er i forskriftsmessig stand med bjelle og lys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Gode dekk til asfalt

En annen detalj som skiller de to modellene, er dekkene. Elife har brede 27,5x2,1-tommers dekk fra Maxxis med solide knaster som gjør seg godt til både asfalt og i terrenget.

PS. Elife Svane II leveres med dekk fra Retyre, men de ble tilgjengelig etter vi hadde testa sykkelen. Retyre-dekkene for Elife Svane II er 2,0 tommer brede for basedekket og 2,25 tommer med skins.

Buddy Bike på sin side har et samarbeid med norske ReTyre med sine unike dekk. Det som er unike med dem, er at du kan feste såkalte «skins» utenpå, slik at de enkelt kan gjøres om fra asfaltdekk til terreng- eller piggdekk.

Vi har testa Retyres terreng- og piggdekk, som er vi er stort fornøyde med, men en ulempe er at de er en del smalere enn Elifes. Størrelsen er 28x1,6 tommer, og de gir mindre demping på asfalt enn de tjukkere dekkene til Elife og Maxxis. I tillegg er det mindre plass til brede vinterdekk.

Dempinga selvsagt ikke største problemet, siden både Elife og Buddy er utstyrt med frontdempere som tar unna mye av ristingen ved sykling over brostein.

Her har vi utstyrt dekket med ReTyres terrengdekk (selges separat). Som du ser, er det rimelig trangt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Her har vi utstyrt dekket med ReTyres terrengdekk (selges separat). Som du ser, er det rimelig trangt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Samtidig er giringa løst litt forskjellige med Sram 10-girs (Buddy) mot Shimano (Elife) 9-girs, som gir førstnevnte et høyere spenn mellom høyeste og laveste, men vi må ærlig innrømme at vi ikke opplever store forskjellen i bruk. Begge har et forholdsvis høyt girskifte, men én ting vi stusser over er at du på Buddy Bike D1 ikke kan se hvilket gir sykkelen er i.

Ellers er begge elsyklene utstyrt med kraftige og solide hydrauliske skivebremser fra Shimano, som gir deg god kontroll over oppbremsingen og gir kraftig, men myk oppbremsing, både på vått føre og når du har litt høy fart.

BAGASJEBRETT: Både Buddy og Elife leveres med bagasjebrett. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BAGASJEBRETT: Både Buddy og Elife leveres med bagasjebrett. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Konklusjon

Det er veldig jevnt mellom de to norske elsyklene, og vi kan varmt anbefale begge to. Her får du veldig mye sykkel for pengene uansett hvilken du velger.

Begge har solide Bafang-motorer på 80 newtonmeter pluss, god, oppreist sittestilling og en rekkevidde som er enn godkjent med et tresifret antall kilometer i plussgrader. Byggekvaliteten framstår også som solid på både Buddy og Elife.

Hvis vi skal trekke fram en vinner, må det bli Elife Svane II. Av to enkle årsaker: du får plass til bredere dekk, som er veldig kjekt på vinterstid, og litt ekstra trekkraft i bakkene med sportsmodus.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer