Elsykkel test 2021

– Testvinneren har best bremser og god motor, men lav rekkevidde

Naf og Testfakta har testet sju modeller i årets elsykkeltest, men er ikke opprømt over resultatene fra bremsetesten.

ELSYKKELTEST: Naf og svenske Testfakta har testet syv elsykler. Foto: Naf
ELSYKKELTEST: Naf og svenske Testfakta har testet syv elsykler. Foto: Naf Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Bedre rekkevidde, men svake resultater i bremsetesten.

Slik oppsummerer Naf og Testfakta deres elsykkeltest 2021.

Totalt sju elsykler er testet og de befinner seg i en prisklasse på mellom 20 og 25 000 kroner.

- Resultatene fra testen er ujevne og har gjort det krevende å kåre en vinner. Elsykler som gjør det godt på rekkevidde og teknisk prestasjon, gjør det dårlig i bremsetesten, skriver Naf om årets test.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, sier i pressemeldingen at det virker som produsentene har underdimensjonert bremsene.

- Årsaken til det vet vi ikke, men det er ikke bra, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, i en pressemelding.

Disse modellene ble testet av Naf og Testfakta:

  • Biltema Yosemite City Connect 28"
  • Crescent Elis
  • Ecoride Ambassador AXS M-8
  • Evobike SPORT-8 Mid-Drive 250W
  • Giant Explore E+ 3GTS
  • Ortler Lyon
  • Winora Yucatán 8

Slik ble elsyklene testet

På oppdrag fra norske Naf og svenske Testfakta har det tyske laboratoriet Velotech gjennomført årets elsykkeltest av sju modeller.

Kriteriene for elsyklene er at de skal koste rundt 20 000 til 25 000 kroner, være pendlersykler med lavt innsteg og ha en maksimal motorstyrke på 250 watt. Deretter har forhandlere valgt ut modeller til testen, forklarer Naf på sine hjemmesider.

I testen har Velotech sett på rekkevidde, effektivitet, assistanse fra motoren, om elsyklene oppfyller lovmessige krav, bremser og kjøreegenskaper.

Rekkevidde og assistanse vektes 40 prosent, mens bremser, kjøreegenskaper og teknisk prestasjon vektes 20 prosent hver.

I laboratorietesten ble rekkevidda målt med en simulert belastning tilsvarende en person på 90 kilo, og testen ble gjort på plan flate og i en helning på 6 prosent. Velotech simulerte en pedalkraft tilsvarende 100 watt i «bakken» og 70 watt på flatt føre.

Du kan lese mer om testmetodene og -resultatene på Nafs nettsider.

Til topps

Testvinneren er Ortler Lyon, som får gode skussmål for bremsene og god kvalitet på motor og drivverk, men får trekk for relativt lav rekkevidde.

TESTVINNER: Ortler Lyon kommer best ut i årets elsykkeltest fra Naf. Foto: Naf
TESTVINNER: Ortler Lyon kommer best ut i årets elsykkeltest fra Naf. Foto: Naf Vis mer

Giant Explore E+ 3GTS kommer hakk i hæl og får gode skussmål for sterk motor med god assistanse og lav motstand i drivverket. Dog får den trekk for bremsene, konkluderer Naf og Testfakta.

Dårligst ut er Crescent Elis som gjør det dårligst i bremsetesten. Den har god assistanse fra motoren, men testene til Velotech viser at batteriet er svakt og at det er høy motstand i drivverket som gjør at rekkevidda er svakest av samtlige.

Den gjør det dårligst i bremsetesten og klarer ikke å bremse maksvekten som sykkelen er oppgitt til å tåle.

God støtte fra motoren, men svakt batteri og høy motstand i drivverket gjør at rekkevidda er svakest av samtlige.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer