Tilbakekalte Rana-båter: Dette kan båteierne gjøre

Advokat frykter vedtaket om tilbakekalling av Rana 430 og 540 blir «et slag i luften» og at det er «game over» for båteiere som ønsker dokumentasjonen på plass.

- FRYKTER «GAME OVER»: Advokat Tangedal i Baatadvokaten.no og Judicium uttaler til Dinside at han tror tilbakekallingen kan være «game over» for de enkelte kjøpere som ønsker orden på dokumentasjonen for sine båter. Han understreker imidlertid også at femårsfristen som gjelder ut fra forbrukerkjøpsloven kan utvides ettersom dette først nå er kjent - men sier man ikke bør vente lenge med å fremme krav. Foto: Farligeprodukter.no
- FRYKTER «GAME OVER»: Advokat Tangedal i Baatadvokaten.no og Judicium uttaler til Dinside at han tror tilbakekallingen kan være «game over» for de enkelte kjøpere som ønsker orden på dokumentasjonen for sine båter. Han understreker imidlertid også at femårsfristen som gjelder ut fra forbrukerkjøpsloven kan utvides ettersom dette først nå er kjent - men sier man ikke bør vente lenge med å fremme krav. Foto: Farligeprodukter.no Vis mer
Publisert

Dinside har tidligere fortalt om tilbakekallingen av fritidsbåtene Rana 430 og Rana 540.

Tilbakekallingen er utstedt av Sjøfartsdirektoratet, og støttes i et vedtak fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Nå sier advokat Nils E. Tangedal i advokatselskapet Judicium og med spesialfelt som båtadvokat også gjennom nettstedet Baatadvokaten.no, at han frykter at vedtaket om tilbakekalling ikke vil kunne hjelpe båteiere som har disse båtene.

- Det er nok dessverre grunn til å frykte for at båteierne ikke vil få noen forbedret dokumentasjon og at vedtaket fra Direktoratet og departementet blir «et slag i luften», sier han til Dinside.

- Det er formelle mangler

Advokat Nils E. Tangedal i advokatselskapet Judicium og med spesialfelt som båtadvokat også gjennom nettstedet Baatadvokaten.no, har sett på vurderingene som Nærings- og fiskeridepartementet har gjort om saken, hvor de også støtter tilbakekallingen.

Tangedal understreker overfor Dinside at tilbakekallet er pålagt fordi den tekniske dokumentasjonen ikke er tilgjengelig eller ikke er fullstendig.

- Et bærende synspunkt er at man uten dokumentasjonen ikke har holdepunkter for å ta stilling til om båten oppfyller gjeldende krav eller ikke, sier han - og understreker at det er formelle mangler som begrunner vedtaket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer