På Black Friday blir butikkene og kjøpesentrene bokstavelig talt stormet av kjøpegale nordmenn, og ved tilbudskassene vil det rives og slites i alt fra truser til TV-apparater.
Dette får miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) til å reagere på handelsnæringens kampanjer.
- Jeg synes rett og slett det er uansvarlig å pushe dette markedsføringsstuntet på oss som forbrukere, sier Anja Bakken Riise, leder for FIVH.
I dag er det ganske krevende å sjekke om varer er produsert på en etisk eller bærekraftig måte, ifølge Riise.
Vil ha etikklov
Derfor jobber miljøorganisasjonen med en etikklov, som blant annet kan føre til at kleskjeder blir lovpålagt å gi informasjon om arbeiderne får anstendig lønn, rett til å organisere seg eller at HMS-kravene er tilstrekkelige.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger