Etikk på Black Friday

- Uansvarlig å pushe Black Friday på forbrukerne

Framtiden i våre hender blir svært oppgitt av handelsstanden på den store salgsdagen.

OPPGITT: Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, synes hele Black Friday-konseptet er uansvarlig, og ønsker å innføre en etikklov, som gjør det lettere for forbrukerne å velge miljøvennlig når de handler. Foto: Renate Madsen.
OPPGITT: Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, synes hele Black Friday-konseptet er uansvarlig, og ønsker å innføre en etikklov, som gjør det lettere for forbrukerne å velge miljøvennlig når de handler. Foto: Renate Madsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På Black Friday blir butikkene og kjøpesentrene bokstavelig talt stormet av kjøpegale nordmenn, og ved tilbudskassene vil det rives og slites i alt fra truser til TV-apparater.

Dette får miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) til å reagere på handelsnæringens kampanjer.

- Jeg synes rett og slett det er uansvarlig å pushe dette markedsføringsstuntet på oss som forbrukere, sier Anja Bakken Riise, leder for FIVH.

I dag er det ganske krevende å sjekke om varer er produsert på en etisk eller bærekraftig måte, ifølge Riise.

Vil ha etikklov

Derfor jobber miljøorganisasjonen med en etikklov, som blant annet kan føre til at kleskjeder blir lovpålagt å gi informasjon om arbeiderne får anstendig lønn, rett til å organisere seg eller at HMS-kravene er tilstrekkelige.

Forbrukerne har også mye makt når det gjelder å stille sterke krav til etikk i klesbransjen, ifølge Virke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer