Dusøren er ledd i en større annonsekampanje for å få dagligvareselskapet Coop til å fjerne turbokyllinger fra butikkhyllene, skriver organisasjonen i en pressemelding.
Såkalte «turbokyllinger» er hurtigvoksende kyllinger som avles for å vokse seg store på kort tid.
Rema 1000, Joe and the Juice, 7-Eleven og Narvesen har sluttet å selge og benytte slike kyllinger, og Norgesgruppen har tatt steg i den retningen, men Coop skal ikke ha noen planer om dette.
Tiltaket skjer etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene på de farmene hvor deres «turbokyllinger» lever.
Anima ønsker å finne en bonde som vil la dem dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall ved å montere kameraer i kyllinghallen og invitere journalister til å komme inn og se forholdene.
– Problemene i den industrielle produksjonen av kyllinger har vært kjent i årevis, og nå er det på tide med full åpenhet for å få fart på prosessen for markante forbedringer. Det er en ting å lese om lidelsen til kyllingene, men det er noe helt annet å se det ufiltrert, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg i en pressemelding.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger