Ut mot Vy: - Fortvilende

Ekteparet fikk en nedslående beskjed kvelden før de skulle ta tog for å delta i et 100-årslag.

- MYE STYR: Ekteparet Vegard Lynglund (30) og Frøydis Lynglund (36) synes Vy har gitt dem dårlig informasjon om toginnstillinger. Foto: Privat
- MYE STYR: Ekteparet Vegard Lynglund (30) og Frøydis Lynglund (36) synes Vy har gitt dem dårlig informasjon om toginnstillinger. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Ekteparet Vegard Lynglund (30) og Frøydis Lynglund (36) skulle etter planen ta tog fra Bergen til Hokksund fredag formiddag.

De bestilte billetter i god tid, nærmere bestemt 6. januar, for å være helt sikre på at de skulle være på plass til et 100-årslag kommende lørdag.

Planene ble imidlertid brått endret da de leste nyhetene kvelden før de skulle ut på tur.

Toget som skulle frakte dem fra Bergen til Hokksund klokka 11.43 fredag var innstilt.

- Vi fikk ikke beskjed om dette fra Vy, hevder Vegard Lynglund.

Måtte punge ut

For å være helt sikre på at de kommer seg fram tross innstillingene, bestilte paret flybilletter samme kveld som de leste den nedslående beskjeden.

- Det ble mye styr, forteller 30-åringen til DinSide.

I tillegg til togbillettene som kostet 1174 kroner og allerede var betalt, måtte de ut med 5000 kroner for flybilletter.

- Det er fortvilende at vi ikke får noe beskjed fra Vy og bare så oss nødt til å bestille fly. Det er ikke så kjekt, sier han.

Kona forteller at det gikk greit å bestille flybilletter, men:

- Turen ble betraktelig dyrere både for oss og miljøet.

- Ville ikke ta sjansen

Torsdag kveld meldte Bergensavisen at Bergensbanen var innstilt fra midnatt og fram til klokka 18 fredag. Dette som følge av værforholdene.

- Det kommer en ny prognose klokka 18 fredag, sa kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, til avisa.

Ekteparet fikk med seg at det kanskje skulle gå et tog klokka 18 fredag.

- Men vi ville ikke ta sjansen på det, sier 30-åringen.

Han forteller at de pleier å ta én til to togturer i året.

- Men vi har ikke vært borti noe sånt tidligere.

Vy svarer

Pressevakt i Vy, Kaja Rynning Moen, forteller at de sendte ut informasjon til alle som skulle reise med det bestemte toget i 21-tida torsdag.

- Det er åtte personer som ikke har lagt igjen kontaktinformasjonen sin da de kjøpte billett, og de fikk vi ikke varslet. Det er vanskelig å si om dette ekteparet er to av de åtte, sier Moen til DinSide.

Ekteparet på sin side hevder at de ikke fikk beskjed om innstillingene før i 09-tida fredag. Dette til tross for at de hadde lagt igjen kontaktinformasjon i appen.

- Vi har bestilt via app, men fikk ingen informasjon i går kveld, påstår Lynglund.

Pressevakten i Vy forsikrer at alle som har bestilt billett vil få refusjon.

- Vi har forståelse for at det er frustrerende når man skal rekke noe. Vi får ikke gjort noe med været, og får heller ikke varslet om innstillinger før vi er helt sikre, sier Moen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart