Torsdag skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding at de varsler forbudsvedtak med tvangsmulkt mot SATS Norway AS etter at Sats i perioden treningssentrene var stengt automatisk overførte kundene til et nytt digitalt medlemskap uten å innhente samtykke til det.
Etter Forbrukertilsynets vurdering har SATS også villedet forbrukerne om oppsigelsestidens lengde.
Dermed kan treningskjeden i verste fall få en bot på 2 millioner kroner.
26 klager
Forbrukertilsynet skriver at de har mottatt 26 klager fra forbrukere som reagerer på SATS´praksis under stengningen. Dermed har de krevd at kjeden endrer praksis.
– SATS fastholder at de hadde rett til å kreve betaling for det digitale medlemskapet, og har tenkt å kreve innbetaling fra forbrukere som så langt ikke har betalt. En slik praksis hvor det kreves innbetaling for et midlertidig nytt digitalt medlemskap uten aksept, mener vi er i strid med markedsføringsloven, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.
Varsler million-mulkt
Øverli sier videre at praksisen har rammet et stort antall forbrukere, og har skjedd i en tid da mange forbrukere er i tvil om hvilke rettigheter de har.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger