Orkla:

Varsler Nugatti-grep

- Fansen har helt rett.

NORDMENNS FAVORITT: Årlig selges det sju millioner bokser Nugatti i Norge. Foto: NTB
NORDMENNS FAVORITT: Årlig selges det sju millioner bokser Nugatti i Norge. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Livet byr på både store og små spørsmål.

Hva er meningen med livet? Hva skjer når vi dør?

Og hva i all verden har skjedd med Nugatti?

På nettforumene Reddit og Kvinneguiden går Nugatti-debatten hardt for seg.

Mange hevder at både konsistensen og smaken på pålegget har endret seg betraktelig, og lurer på hva som har skjedd.

Noen mener at pålegget har blitt mye hardere. Andre mener at det har blitt altfor mykt.

- Den er så hard at ungene har sluttet å ta det på skivene sine. Akkurat det er jo egentlig bare positivt, da, skriver en på Kvinneguiden.

- Har lurt på hva greia er. For et par måneder siden hadde jeg også et par bokser som var nesten helt flytende, skriver en på Reddit.

SPØRSMÅL: Dette Nugatti-innlegget på Reddit har over 200 kommentarer. Foto: Skjermdump
SPØRSMÅL: Dette Nugatti-innlegget på Reddit har over 200 kommentarer. Foto: Skjermdump Vis mer

400 000 brødskiver

Hvert år selges det cirka sju millioner bokser Nugatti i Norge, opplyser Nugatti-produsent Orkla på sine nettsider.

Regner man en porsjonsstørrelse på 15 gram, spises det med andre ord rundt 400 000 brødskiver med Nugatti hver dag i Norge.

Da er det kanskje ikke så rart at en endring i manges favorittpålegg vekker oppmerksomhet.

- Ingen av produktene våre har like mange engasjerte fans som det Nugatti har, sier kommunikasjonssjef i Nugatti-produsent Orkla, Dag Olav Stokken, til Dagbladet.

UTVIDET: Nugatti kommer i flere forskjellige versjoner: Vanlig Nugatti, Nugatti Zero, Nugatti Max og Nugatti Air. Foto: Produsenten
UTVIDET: Nugatti kommer i flere forskjellige versjoner: Vanlig Nugatti, Nugatti Zero, Nugatti Max og Nugatti Air. Foto: Produsenten Vis mer

Dette er forklaringen

Oppskriften på Nugatti er hemmelig, men pålegget består vanligvis hovedsakelig av sukker, solsikkeolje, hasselnøttkjerner, melk og kakao.

Stokken bekrefter at det har blitt gjort endringer i dette innholdet.

- Det er helt riktig at Nugatti har blitt forandret, sier han til Dagbladet.

HAR SVAR: Orklas kommunikasjonssjef, Dag Olav Stokken. Foto: Orkla
HAR SVAR: Orklas kommunikasjonssjef, Dag Olav Stokken. Foto: Orkla Vis mer

Global mangel

Årsaken til Nugatti-forandringen er krigen i Ukraina, som - som Orkla tidligere varslet - har ført til en global mangel på solsikkeolje.

Russland og Ukraina står for hele 58 prosent av solsikkeolje-produksjonen i verden.

- Vi har måttet bytte ut solsikkeolje med sheaolje. Dette har ikke endret smaken, men konsistensen kan oppleves annerledes, sier Stokken.

Når Nugatti inneholder solsikkeolje, kan den ifølge Stokken oppbevares både i rom- og kjøleskapstemperatur.

Hvordan man oppbevarer Nugatti med sheaolje, har mye å si på konsistensen.

- Sheaolje oppfører seg litt annerledes. Vi anbefaler å sette Nugatti-en i romtemperatur når pålegget inneholder denne oljen, sier han.

Håp til entusiastene

På spørsmål fra Dagbladet om det populære pålegget noen gang kommer til å bli som før, kommer med han et oppløftene svar til alle oss Nugatti-entusiaster:

- Nå holder vi faktisk på med å endre tilbake til den gamle oppskriften, og produserer Nugatti med solsikkeolje. Det er snakk om kort tid før den er tilbake i butikken.

POPULÆRT: I Norge spises det over 400 000 brødskiver med Nugatti om dagen. Foto: NTB
POPULÆRT: I Norge spises det over 400 000 brødskiver med Nugatti om dagen. Foto: NTB Vis mer

Tilbake i butikken

Om et par uker kommer den vanlige Nugatti-en, altså den med solsikkeolje, tilbake i butikkhyllene.

Tilgangen til solsikkeolje har nemlig blitt bedre enn det den var.

- I løpet av noen uker vil Nugatti slik vi liker den aller best igjen være på plass i butikkhyllene, sier kommunikasjonssjefen.

Rett i strupen på Nugatti

Skulle man ha mistet sansen for Nugatti, vil kanskje Sjokonøtt falle i smak.

I februar lanserte Freia nøttepålegget som går rett i strupen på Orklas Nugatti, og som inneholder 25 prosent rapsolje.

DinSide testet utfordreren, og testpanelet var ikke i tvil:

«Kan det måle seg mot et av Norges mest populære sjokoladepålegg, med flere tusen emneknagger på Instagram, og hvis navn er synonymt med herlig, søt, smørbar nøttesjokolade? Svaret til det er et stort, og rungende ja!».

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer