Elsykkel

Varsler store utfordringer

Sykkelforhandler tror det vil ta to–tre år før situasjonen stabiliserer seg.

UTFORDRINGER: Sykkelbransjen opplever utfordringer med å få tak i sykler og komponenter. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
UTFORDRINGER: Sykkelbransjen opplever utfordringer med å få tak i sykler og komponenter. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sykkelindustrien er en av bransjene som påvirkes i stor grad av coronapandemien. Stengte og delvis stengte fabrikker, samt at konteinerskipet Ever Given grunnstøtte i Suez-kanalen i mars, fører til leveranseutfordringer i bransjen.

I tillegg til leveringsproblemer, har også prisene steget en god del den seneste året. Tidligere i år skrev nettstedet Tek.no om flere av utfordringene i bransjen.

– Jeg har vært i sykkelbransjen i 30 år, og jeg har aldri sett maken. I et vanlig år begynner vanligvis innsalget til norske butikker i august, og så setter vi bestillingene til Østen i løpet av september. Da får vi sykler i april året etter. Hvis vi bestiller sykler i dag, får vi det kanskje ikke før sensommeren i 2022. Der jeg før kunne bestille i september og få sykler på våren, måtte vi nå legge ordre for 2022 i oktober 2020, uttalte Steinar Trygve Liljedahl, daglig leder i Hard Rocx, til nettstedet i mars.

En utfordrende situasjon

Overfor Dinside sier André Sæther, daglig leder i elsykkelbutikken Greenspeed i Drammen, at de opplever store utfordringer i leveransene. Både når det gjelder sykler og komponenter.

– Det er vanskelig å få tak i den elsykkelen man ønsker seg. Tidligere kunne kunden velge den modellen de ville, men nå er det mer begrenset, sier han.

En av årsakene til utfordringene, er at alle sykkelbutikkene i Tyskland stengte ned i fjor da coronaviruset inntok Europa. Mye ble avbestilt, noe som førte til problemer for produsenter og fabrikker.

– Tidligere var det sånn at vi bestilte nye elsykler rundt Eurobike, som er rundt august/september, men i år måtte vi bestille modeller for neste år allerede i januar, forteller Sæther.

Like utfordrende er det med sykkelkomponenter. Både for dem som skal ha ny sykkel og dem som trenger å bytte ting som gir, kjede og bremser på sin nåværende.

– Komponenter som man før kunne få dager etter bestilling, nå tar uker og måneder og kanskje år.

– Det er en helt ny situasjon, for tidligere har produsentene alltid hatt ting på lager.

– Når tror du det vil stabilisere seg?

– Det tar nok to-tre år.

Venter på sykler

Som nevnt tidligere i saken, har ikke hendelsen der et konteinerskip blokkerte den viktige og trafikkerte Suezkanalen, gjort det særlig bedre.

Etter å ha vært holdt tilbake i Egypt siden 29. mars, fikk skipet Ever Given seile videre denne uka. Dog vil det ta litt tid før produktene, blant annet sykler som nordmenn venter på, ankommer Norge.

Først må de lastes om i Rotterdam i Nederland og deretter blir de fraktet til Norge, noe som kan ta uker.

Shimano stengte

Bedre blir det ikke av at Shimano, en av de største produsentene i bransjen, måtte stenge ned en fabrikk i Malaysia på grunn av coronapandemien.

Ved fabrikken produserer Shimano i hovedsak sykkelkomponenter i budsjett- og mellomklassen, mens dyrere produkter, som XTR-serien, produseres ved fabrikken i Japan.

Ifølge rapporter fra Pinkbike har Shimano-fabrikken i Malaysia jobbet med en kapasitet på 60 prosent siden 1 juni, og senere samme måned stengte den ned.

– Malaysiske myndigheter ustedte en total nedstenging fra 1. til 14. juni på grunn av Covid-19-situasjonen, men disse retningslinjene har blitt utvidet til 28. juni. Som et resultat av det, stenger vi ned fabrikken til slutten av måneden, uttalte selskapet i juni.

Forventer å vare

Shimanos utfordringer fører til at europeiske produsenter opplever en ledetid, som er tiden fra bestilling til levering, på 400 dager på komponenter i Shimanos toppsegment, skriver Financial TImes.

På komponenter som dekk og hydrauliske bremser kan ledetiden være enda lenger.

Og mangelen på sykler og komponenter forventes å vare i tiden fremover, selv etter fabrikkene er tilbake i full produksjon.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer