Sykkelindustrien er en av bransjene som påvirkes i stor grad av coronapandemien. Stengte og delvis stengte fabrikker, samt at konteinerskipet Ever Given grunnstøtte i Suez-kanalen i mars, fører til leveranseutfordringer i bransjen.
I tillegg til leveringsproblemer, har også prisene steget en god del den seneste året. Tidligere i år skrev nettstedet Tek.no om flere av utfordringene i bransjen.
– Jeg har vært i sykkelbransjen i 30 år, og jeg har aldri sett maken. I et vanlig år begynner vanligvis innsalget til norske butikker i august, og så setter vi bestillingene til Østen i løpet av september. Da får vi sykler i april året etter. Hvis vi bestiller sykler i dag, får vi det kanskje ikke før sensommeren i 2022. Der jeg før kunne bestille i september og få sykler på våren, måtte vi nå legge ordre for 2022 i oktober 2020, uttalte Steinar Trygve Liljedahl, daglig leder i Hard Rocx, til nettstedet i mars.
En utfordrende situasjon
Overfor Dinside sier André Sæther, daglig leder i elsykkelbutikken Greenspeed i Drammen, at de opplever store utfordringer i leveransene. Både når det gjelder sykler og komponenter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger