Vekker internasjonal oppmerksomhet

Bollen går verden rundt.

OPPMERKSOMHET: Denne får oppmerksomhet i mange internasjonale medier. Foto: Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock / NTB
OPPMERKSOMHET: Denne får oppmerksomhet i mange internasjonale medier. Foto: Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange forbinder høytida fastelavn med boller, ofte fylt med krem og syltetøy. Nå har den skandinaviske tradisjonen fått internasjonal oppmerksomhet, blant annet gjennom store medier som BBC og New York Times.

- Hemmeligheten bak en god fastelavnsbolle, er at den må være fyldig, vakker å se på og stygg å spise, sier Thomas Spelling, som eier det lokale bakeriet Rondo i København, til den britiske rikskringkasteren.

Tradisjonelt har fastelavnsbolla blitt spist mot slutten av februar hvert år av sultne skandinavere, men nå ser den ut til å bli et internasjonalt fenomen.

Mens bolla tidligere var forbeholdt fastelavnssøndag, blir den nå distribuert over lengre perioder. Bakerier har gjerne en utsalgsperiode på seks uker, noe som betyr at man kan nyte bolla fra midten av januar og ut februar.

Andre varianter av den tradisjonelle bolla har også vært å se. Bakerier i New York har, ifølge New York Times, presentert ulike varianter med smak av vanilje, sjokolade og bringebær, blåbær og hasselnøtt, og kaffe og karamell.

Prislappen på bollene er derimot noe stiv. På noen av de skandinaviske utsalgsstedene i den amerikanske metropolen skal kremkreasjonene koste rundt 8 dollar - altså over 80 norske kroner - per stykk.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer