Emballasje er noe som engasjerer, og da spesielt når de endres.
For eksempel ble det furore da Coca Cola endret sine bruskorker i fjor.
Det ble også baluba da Nortura skiftet navn og emballasje på de klassiske Joika-kakene.
Nå er det meierigiganten Tine som forsøker å få mer over på miljøvennlig emballasje. De ruller nemlig nå ut yoghurt på stor kartong.

- Etterspørselen har vært enorm
- Yoghurt på kartong er veldig vanlig i både Sverige og Danmark, men i Norge har man så langt ikke lyktes med å få forbrukerne med på dette. Det til tross for at nordmenn oppgir at de ønsker mer bærekraftig emballasje når de handler, opplyser leder for bærekraft Bjørn Malm.

- Vi jobber mye med emballasje og med å teste ulike alternativer, og vi håper at dette vi bidra til at flere får øynene opp for at det er yoghurt på kartong som er framtida. Det ville i hvert fall kunne bety mye plast spart i butikkhyllene. Men igjen; her er man avhengig av at folk går fra ord til handling, fortsetter han.
Det er i alt fem smaker som lanseres i den nye emballasjen.
Overfor DinSide forklarer Tine at dette er en test i første omgang, og at den ikke erstatter de tradisjonelle begerne.
- Vi er veldig spente på hvordan det blir tatt imot, og håper som sagt at dette vil bidra til at flere får øynene opp for yoghurt på kartong som emballasje. Fordi her er det potensielt mye plast spart når det kommer til emballasje.