Takeaway-mat

Ventet nesten to uker på Foodora

Da alle kollegaene hadde fått mat, lå det igjen en Happy Meal-leke til Mathias Henriksen (23).

BESTILTE LUNSJ: Mathias Henriksen (23) bestilte seg mat fra Foodora fredag 13. mai, og har fremdeles ikke fått maten. Foto: Privat
BESTILTE LUNSJ: Mathias Henriksen (23) bestilte seg mat fra Foodora fredag 13. mai, og har fremdeles ikke fått maten. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var rundt lunsjtider fredag den 13. mai, da Mathias Henriksen og noen kollegaer tenkte de skulle bestille lunsj fra Foodora.

Leke, men ingen mat

Valget falt på McDonald's, og alle bestilte forskjellige ting. En kollega av Mathias la inn bestillingen via sin Foodora-app.

- Alle fikk sine ting, bortsett fra meg. Jeg fikk bare en leke fra en Happy Meal jeg bestilte, sier 23-åringen til Dagbladet.

Saken ble først omtalt av lokalavisa Avisa Oslo.

PUSLESPILL: Mathias fikk puslespillet som skulle hørt til en Happy Meal, men ingen mat. Foto: Privat
PUSLESPILL: Mathias fikk puslespillet som skulle hørt til en Happy Meal, men ingen mat. Foto: Privat Vis mer

Mathias forteller at han brukte hele lunsjen på å prøve å få tak i Foodoras kundeservice, uten å lykkes.

- Jeg prøvde både via chat og telefon, for jeg ville ha dette fort behandlet. Etter en time fant jeg en e-postadresse og sendte en henvendelse dit.

Venter fortsatt

Han hevder han ikke fikk svar før dagen etter.

- Da spurte de om ordrenummeret. Det sto allerede i emnefeltet på e-posten, sier 23-åringen.

Da Dagbladet snakker med Mathias, har det gått ei uke og fire dager siden bestillingen ble sendt inn. Han venter fremdeles på maten sin.

- Det blir to uker på fredag som kommer. Jeg har ikke fått noe mat og ikke fått noe kompensasjon. Jeg har bare fått masse e-poster der de spør om informasjon som jeg tidligere har gitt dem, framholder han.

Bilder Mathias har lagt fram bekrefter at Foodora har sendt to tilnærmet like e-poster der de spør om ordrenummeret på bestillingen.

MANGE E-POSTER: Dette viser noen av epostene som Mathias har sendt Foodora. Foto: Privat
MANGE E-POSTER: Dette viser noen av epostene som Mathias har sendt Foodora. Foto: Privat Vis mer

23-åringen vil presisere at han ikke sulter, men at han ser dette som en prinsippsak. Han jobber selv i serviceyrket.

- Der gjør vi alt vi kan for at kunden skal bli fornøyd. Det er det jeg savner fra Foodora, sier han, og legger til:

- Jeg er normalt sett tålmodig, men jeg følte at jeg ikke kunne la dette gå. Jeg har et tidsskjema der jeg spiser lunsj, og jeg fikk ikke spist lunsjen min.

- Unødvendig

Forrige fredag fikk Mathias omsider et svar fra Foodoras kundeservice.

- Det var ikke det jeg hadde håpet på, sier han til Dagbladet.

SVAR FRA FOODORA: Denne eposten fikk Mathias ei uke etter Foodora-bestillingen. Foto: Privat
SVAR FRA FOODORA: Denne eposten fikk Mathias ei uke etter Foodora-bestillingen. Foto: Privat Vis mer

I en e-post fra Foodora datert 20. mai, står det følgende:

«Beklager så mye for problemet som har oppstått med ordren din. Jeg ser dessverre at det ikke er du som har lagt inn den bestillingen som du har sendt ordrenummeret på.

Da må den som har lagt inn bestillingen ta kontakt med oss selv. Så kan vi hjelpe dere videre i denne saken».

MÅLTIDET: Dette bildet har Mathias sendt til Foodora, for å vise at kollegaene fikk maten som de bestilte. Foto: Privat
MÅLTIDET: Dette bildet har Mathias sendt til Foodora, for å vise at kollegaene fikk maten som de bestilte. Foto: Privat Vis mer

Mathias sier at han har sendt inn både ordrenummer, bilde av bestillingen og bilde av at alle fikk mat utenom ham selv.

- Det er unødvendig. Du trenger ikke å bekrefte en annen kunde for å sende et gavekort. For å sende et gavekort så bryter man ikke GDPR-reglene eller personvernloven som gjelder i Norge, mener han.

Etter at saken havnet i avisa, forventet Mathias å høre fra Foodora på mandag denne uka.

- Men det har de ikke gjort. Jeg har bestemt meg for å aldri bruke de igjen. Da kan jeg heller bli fast kunde hos Wolt, sier han.

DETTE ER REDNINGEN: Om stekebrettet ditt er fult av fastbrente rester og smuss bør du så absolutt teste ut dette tipset. Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

- Utenom det vanlige

Dagbladet har vært i kontakt med kommunikasjonsansvarlig hos Foodora, Mads Blybakken og lagt fram Mathias' kritikk.

- Jeg kan ikke uttale meg konkret om ham i denne situasjonen, men det jeg kan si, er at hvis den som bestiller maten selv kontakter oss med konkret informasjon, så er vi utrolig raske med å refundere maten, sier Blybakken.

Han sier imidlertid at den som har bestilt maten, nå har fått refusjon. Ifølge Mathias har disse ikke kommet inn hos kollegaen som bestilte maten ennå, men dette kan skyldes bankenes betalingssystem.

Ifølge Blybakken ligger responstida på kundeservice på noen minutter dersom man tar kontakt på chat, og et par dager på e-post.

Han viser til at Foodora gjennomfører «noen millioner» leveringer i året.

- Slike tilfeller er utenom det vanlige. Det er noen leveringer som går galt hvert år. Om ti leveringer av millioner går galt, så er det få, men fortsatt ti for mye.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer