Fredag for ei uke siden delte Fredrik Myhre et bilde som skapte høy temperatur i kommentarfeltet på Instagram.
Bildet viser et avkappet hode av en håbrann, utstilt mellom brosme og blåskjell i fiskedisken hos Coop Mega på Bislett.
«Nei, det burde absolutt ikke være OK å stille ut en utrydningstruet hai i fiskedisken! Ville dere gjort det samme med en død tiger kanskje, @coop_norge?», innleder han innlegget.
Du kan lese Coop Norges svar på kritikken lenger ned i artikkelen.
- Utrolig trist
Fredrik Myhre er marinbiolog og leder for havteamet i WWF Verdens naturfond. Overfor DinSide er han tydelig på hvorfor han har gått så hardt ut mot matvaregiganten.
- Jeg syns det er utrolig trist å se at en matbutikk har valgt å stille ut et utrydningstruet dyr på denne måten, sier Myhre.

- Ingen ville syns det var greit å ha et avkappet tigerhode på utstilling. Men dette skjer altså flere ganger i året med hode av håbrann, som denne haiarten heter.
Håbrannen er en rødlistet haiart. Det betyr at den er direkte utrydningstruet, både her hjemme i norske farvann og ellers i verden.
- Den trenger økt beskyttelse mot overfiske, understreker haieksperten.

Dette skjuler seg under havoverflaten langs norskekysten
Smaker kalv
Det er forbudt i henhold til norsk lov å fiske og lande haiartene brugde, silkehai, pigghå og håbrann.
Forbudet mot å fiske pigghå gjelder ikke for fartøy under 15 meter største lengde som fisker med konvensjonelle redskap i Norges indre farvann og sjøterritoriet.
Dersom fartøy ved fiske etter andre fiskeslag får de nevnte haiartene, skal levedyktig fisk øyeblikkelig slippes på sjøen. Det gjelder ikke ilandføringsplikt for død eller døende brugde og håbrann, men all fangst skal rapporteres.
Myhre tror det aktuelle haihodet mest sannsynlig ble brukt for å blant annet reklamere for at butikken hadde kjøtt fra den samme haien til salgs.
- Håbrannkjøtt skal ha en kalveaktig smak. Haien har derfor gjennom åra vært en ettertraktet matfisk i mange land, noe som har ført til et intenst overfiske med det resultat at den nå er utrydningstruet, sier Myhre til DinSide.

Plastbåndet skar gjennom kjøttet
Skaper marked for haikjøtt
Men, dersom håbrannen er et resultat av bifangst, er det ikke da bedre at fangsten kommer til nytte og selges som mat, framfor at det kastes?
Fredrik Myhre forstår at spørsmålet kommer.

- La meg si det sånn, et fiskeri som har bifangst av utrydningstruede arter har i utgangspunktet en betydelig utfordring. Det er da viktig å få til bedre fiskeriregler og/eller teknologi som hindrer denne bifangsten, svarer Myhre før han fortsetter:
- Ved å velge å omsette bifangst av utrydningstruede arter, i dette tilfelle en håbrann, er butikken med på å både skape et marked for den truede fisken og å potensielt øke etterspørselen etter kjøtt fra den. Begge deler kan gjøre det vanskeligere å få til nye regler for å ta bedre vare på haien.

Fiskeren Ove fikk denne haien på kroken
Viktig med attraktiv fiskedisk
Knut Lutnæs er seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge AS. I en e-post til DinSide skriver han at Coop i mange år har hatt svært strenge krav til fisk og sjømat.
- Vi er opptatt av å bidra til bærekraftige fiskeforvaltning og fiskebestander. Vi har etablert en egen fiskeliste, blant annet basert på WWFs sjømatguide, som beskriver hvilke fiskearter, fiskemetoder, redskaper og områder vi aksepterer, forklarer Lutnæs.

Seniorrådgiveren understreker i sitt svar at Coop Norge er forpliktet til å øke salget av fisk og sjømat.
- Attraktive fiskedisker er viktig i så måte. Selv om haien skaper oppmerksomhet og er et spennende innslag i butikken, er det svært sjelden vi har hai i fiskedisken, skriver han.

- Hvithaien nærmer seg
Bedre å spise framfor kaste
Lutnæs omtaler bifangst som et komplekst tema.
- Derfor har vi tidligere vært i dialog med WWF og Fredrik Myhre, i tillegg til Havforskningsinstituttet, for å få råd om hvordan dette bør håndteres. Vi er således klar over WWFs anbefaling og diskuterer dette internt.
Lutnæs mener det er langt bedre at fisk fra bifangst blir spist enn at den blir kastet.
- Samtidig er vi helt enige i at fiskemetodene må utvikles slik at bifangst unngås.

Alarmerende detalj: - Sjokkert og trist
Haisommer på gata
Hvis du synes det er noe kjent med kombinasjonen avkappet håbrannhode og Coop Mega Bislett, så er du absolutt inne på noe:
17. august var det flere forbipasserende som så et haihode liggende på gata utenfor en lokal sushirestaurant i Parkveien. Det tok flere timer før det omsider ble fjernet og destruert.
Overfor DinSide bekreftet kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, at håbrannhodet var solgt hos Coop Mega Bislett.
- Vi fikk inn en 120 kilos hai forrige uke, og i går var det bare hodet igjen. Rutinene er at vi deler opp hodet og tar ut de største stykkene, men ved en glipp har en kunde fått kjøpt et helt hode, sa Kristiansen.
Han la til at Coop beklaget til forbipasserende «som fikk følelsen av haisommer i Oslos gater».