Det er mye snakk om at dagligvarekjedene skal sette opp prisene 1. februar. Samtidig med den årlige prisøkningen slippes også et drøss nye matvarer.
En av årets første nyheter fra Mondelez er «Freia Sjokonøtt», som ser ut til å gå rett i strupen på Nugatti, det nøttebaserte sjokoladepålegget, en gammel traver på norske frokostbord.
Det er første gang det blir mulig å smøre et Freia-produkt på brødskiva.
Synes du Sjokonøtt-navnet hørtes kjent ut? For mange år siden ble det solgt et nøttesjokopålegg fra Nestlé med samme navn, men dette ble tatt ut av produksjon i 2009.

«Skandaleosten» er tilbake
Tøff nøtt å slå
Nugatti ble lansert i 1969 av Sunda AS. Ifølge Orkla selges det hvert år cirka sju millioner bokser Nugatti i Norge. Det tilsvarer 400 000 brødskiver med Nugatti daglig om man regner en porsjonsstørrelse på 15 gram.
At det kommer en ny utfordrer til Nugatti ser foreløpig ikke ut til å bekymre Orkla.
- Frykter dere konkurransen?
- Nei, vi bruker konkurranse som en inspirasjon til hver dag å jobbe for at norske forbrukere skal velge våre merkevarer. Nugatti har allerede flere konkurrenter, og jeg kan love at vi ogå i fremtiden vil stå på for å være mange nordmenns favoritt-pålegg, sier kommunikasjonsdirektør i Orkla, Dag Olav Stokken, til DinSide.

Kokk: - Kan bli veldig godt!
Har troa
På spørsmål fra DinSide om Freia Sjokonøtt kan utkonkurrere Nugatti som nordmenns favoritt-nøttesjokopålegg, svarer Freia-eier Mondelez følgende:
- Dette tenker vi er opp til våre kunder å bedømme, men vi har stor tro på produktet og gleder oss til at flere skal få smake det, sier presseansvarlig i Freia og Mondelēz Norge, Negar Sabaghzadeh, til DinSide.

Freia Sjokonøtt skal være å finne i de fleste dagligvarebutikker fra uke 8.