11 råd når du sier opp

Vær ærlig, men ryddig. Tenk på det positive du har opplevd i jobben.

Publisert
Sist oppdatert

  1. Si alltid opp skriftlig. Ha en skriftlig oppsigelse med deg, også hvis du sier opp muntlig i et møte med sjefen.
  2. Vær så ærlig som du kan med hensyn til hvorfor du vil slutte.
  3. Sier du opp på grunn av kolleger eller ugreie forhold på jobben: Gjør din begrunnelse så nøktern som bare mulig. Dette er ikke riktig tidpunkt til å "tømme seg". Husk at du kanskje kommer tilbake i samme firma en gang - selv om du ikke tror det er mulig akkurat nå.
  4. Velg en dag sent i måneden. Oppsigelsen gjelder fra neste månedsskifte, og du trenger alltid tid på slutten av prosessen.
  5. Ikke fortell noen på jobben at du har tenkt å slutte før du har gitt fra deg oppsigelsen. Veggene har ører.
  6. Må du spørre kolleger om råd: Ikke la det gå lang tid før du tar avgjørelsen etterpå.
  7. Får du tilbud om å bli mot høyere lønn: Ta alltid betenkningstid. Er det på grunn av lønnen du slutter?
  8. Vær positiv. Prøv å tenke på det beste med den jobben du har hatt, og fremhev dette i oppsigelsessamtalen. Da husker sjefen deg som en positiv person.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.