Stress er slitsomt, og for svært mange er jobben en av de desidert største stressfaktorene. Men det finnes heldigvis råd. Manageyourlifenow.com har laget en liste med 12 tips som både hjelper deg til å takle jobbstress, slappe bedre av og bli mer produktiv på jobben.
Les også: Helt pyton å begynne på jobb igjen?
1. Dropp kaffen
Hvis du allerede er stresset, øker kaffe bare turtallet enda mer. Koffeinet i kaffen øker kroppens adrenalinproduksjon og hindrer samtidig produksjonen av adenosin, som beroliger hjernen.
I hvert fall er stressekspert David B. Posens beste råd mot stress å kutte ut kaffen. Posen hevder at 75 prosent av personer som slutter å drikke kaffe føler seg mer avslappet og er mer aktive på jobb hovedsakelig på grunn av at de sover bedre om natta.
Les også: Kaffe krymper puppene
2. Lag rutiner
Selv en helt enkel rutine kan spare deg for flere timers arbeid i uka og det er vel ingen tvil om at mer tid betyr mindre stress.
David Allen, som har skrevet boka Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity, sitt beste tips mot jobbstress er å sette seg ned en time hver fredag, oppsummere uka som har gått og få oversikt over hvilke oppgaver som gjenstår. Dette gjør Allen selv hver fredag, og derfor er han aldri trøtt og stresset mandag morgen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger